انواع شیر آب بر اساس کاربرد آن‌ها – معرفی نکات مهم در انتخاب

انواع شیر آب

مقدمه

انواع شیر آب مختلفی در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیرها دستگاه‌هایی هستند که در نقاطی کاربرد دارند که به آب نیاز هست و بسته به نوع و میزان آبی که مورد نیاز است، طراحی و تولید می‌شوند. از آشپزخانه گرفته تا حمام و دستشویی، انواع شیر آب کاربرد و محل استفاده خود را دارند.

به این ترتیب می‌توان گفت شیر آب دستگاهی است که آب را به محل مورد استفاده هدایت کرده و آن را در دسترس ما قرار می‌دهد. انواع بسیار مختلفی از شیرهای آب در بازار موجود هستند. از نمونه‌های ساده و سنتی گرفته تا مدل‌های بسیار نفیس و انواع جدیدتر مثل شیرهای توکار، انواع شیر آب را تشکیل می‌دهند.

انواع شیرآلات

انواع شیر آب

روش‌های مختلفی برای تفکیک و طبقه‌بندی انواع شیرآلات وجود دارد. این دسته‌بندی بر اساس مواد مورد استفاده و سبک طراحی انجام می‌شود. این در حالی است که در مجموع انواع شیر آب را می‌توان بر اساس کاربرد و محل استفاده نیز تقسیم کرد. این همان نکته‌ای است که در فرایند تولید هم به آن توجه می‌شود.

انواع شیرآلات مورد استفاده در منزل از نظر کاربرد شامل موارد زیر می‌شود:

در ادامه به ویژگی‌های هر یک از این شیرها پرداخته و اطلاعات مهم انتخاب آنها را به اشتراک می‌گذاریم.

انواع شیر بهداشتی منزل

شیر ظرفشویی

از متداول‌ترین و پر استفاده‌ترین انواع شیر آب می‌توان به شیرهای ظرفشویی اشاره کرد. نکات زیادی در طراحی آنها وجود دارد که آنها را از شیرآلات دیگر، مثل شیر دستشویی متمایز می‌کنند. نکته اول و مهم‌ترین موضوع در مورد شیر ظرفشویی ارتفاع آن است. شیر ظرفشویی باید به شکلی طراحی شود که امکان شستشویی بزرگ‌ترین ظرف‌ها در سینک وجود داشته باشد. برای همین ارتفاع شیر ظرفشویی باید بلندتر از شیرهای دیگر باشد.

نکته بسیار مهم دیگر در مورد شیر ظرفشویی قدرت مخلوط کردن آب و دسترسی مناسب به آب با درجه حرارت‌های مختلف است. هم پارچ آب خنک و محفظه آب یخچال در ظرفشویی پر شده و در یخچال قرار می‌گیرد و هم ماهی‌تابه‌های چربی که برای شستن آنها به آب داغ نیاز است. برای همین استفاده از سیستم مناسب مخلوط کردن آب سرد و گرم برای آن ضروری است.

انواع شیر ظرفشویی

بسیاری از شیرهای ظرفشویی دارای سری یا «علم» متحرک هستند. کاربرد این نوع شیرها این است که می‌توان سر آنها را جدا کرده و با استفاده از آن به نقاط مختلف سینک آب رساند. با استفاده از این نوع شیرها به خصوص کار تمیز کردن سینک ساده‌تر می‌شود. نکته مهم در انتخاب این نوع شیرها،کارایی مناسب آنها در طول زمان است. برای همین بررسی قابلیت رسوب‌زدایی و راحتی حرکت سرشیر از جمله مواردی هستند که در هنگام انتخاب باید به آنها توجه کنید.

شیر حمام

دسته دیگر انواع شیر آب شامل شیرهای حمام می‌شود. این شیرها انواع مختلفی دارند. نکته مشترک در انواع مختلف شیرهای حمام استفاده از دو حالت دوش و وان است. این شیرها دارای یک سوپاپ تغییر حالت هستند که با استفاده از آن می‌توان شیر را به حالت دوش یا به حالت وان در آورد. برای همین یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در هنگام خرید شیر حمام باید به آن توجه کنید کارکرد مناسب این سوپاپ است.

امروزه انواعی از شیرهای حمام با سوپاپ‌ها قفل‌دار تولید شده‌اند. از آنجا که سوپاپ شیر حمام بر اساس فشار آب کار می‌کند، هنگامی که فشار آب کم باشد به سختی می‌تواند به حالت دوش تغییر کند. شیرهای حمام که دارای قفل سوپاپ هستند، حتی در حالت کم‌فشار بودن آب نیز توانایی انتقال آن به دوش را دارند.

انواع شیر حمام

شیرهای حمام همچنین در دو حالت ثابت و متحرک نیز تولید می‌شوند. در شیرهای حمام ثابت، حفظ فشار آب و کیفیت خروجی سر دوش اهمیت زیادی دارند. سر دوش‌هایی که به خوبی آب را پخش نکرده و یا در مخلوط کردن آب سرد و گرم ضعف دارند، گزینه‌های مناسبی نیستند. همچنین شیرهای حمام متحرک نیز ویژگی‌های خاص خود را دارند. بسیاری از شیرهای آب متحرک به خوبی آب را منتقل نکرده و فشار ضعیف و غیر یکنواختی دارند. برای انتخاب یک شیر حمام خوب لازم است کیفیت خروجی آب مناسب باشد. این کیفیت شامل حجم، مخلوط شدن آب سرد و گرم، و یک‌نواختی در پخش آب می‌شود.

شیر توالت

شیر توالت نوع دیگری از شیر آب است که اهمیت زیادی در خانه دارد. بسیاری از ما تا به حال شیرهای توالت معیوب مواجه شده‌ایم: آب را به شکل یکنواخت خارج نمی‌کنند، دچار نوسان فشار می‌شوند، و از بخش‌های مختلف آنها آب چکه می‌کند و خلاصه، دمپایی شما را خیس می‌کنند! برای اجتناب از این معضلات، بهتر است هنگام خرید شیر توالت به دنبال نمونه‌های باکیفیت بگردیم. شلنگ یک شیر توالت مناسب به راحتی حرکت می‌کند و به سادگی دچار شکستگی یا بریدگی نمی‌شود. دستگیره‌های یک شیر توالت باکیفیت به راحتی هرز یا سست نشده و به سادگی می‌توان آنها را باز و بسته نمود. نکته مهم دیگر یکنواختی آب خروجی است. شیر توالت نباید دارای نوسان فشار باشد یا در مخلوط کردن آب سرد با گرم دچار مشکل شود.

شیرهای توالت انواع شیر آب هستند که با کیفیت‌ها و قیمت‌های مختلفی در بازار می‌توانید آنها را پیدا کنید. بهتر است برای اطمینان خاطر همواره سعی کنید از خریدن ساده‌ترین و ارزان‌ترین نمونه‌ها اجتناب کرده و به سودی که در بلند مدت از خرید یک محصول باکیفیت می‌برید فکر کنید.

انواع شیر توالت

شیر روشویی

این دسته از انواع شیر آب شباهت زیادی به شیرهای ظرفشویی دارند. تفاوت اصلی آنها در موارد استفاده جدای آنها است. شیر روشویی برای استفاده در دستشویی طراحی شده و باید برای شستشوی دست و صورت مناسب باشد. این موضوع باعث می‌شود ارتفاع شیر روشویی کوتاه‌تر از شیر ظرفشویی بوده و به نوعی در مرکز سینک قرار بگیرد که فضای کافی و مناسب برای شستشوی دست‌ها وجود داشته باشد.

شیر روشویی معمولا یک نازل آب ثابت دارد. این شیرها اغلب آبکاری شده و همراه با مغزی مناسب تولید و عرضه می‌شوند. نکته مهم در انتخاب آنها راحتی کار با آنها و شستشوی دست است. اگر هنگام شستشو، دست‌هایتان با شیر آب برخورد می‌کند، شیر روشویی مناسبی انتخاب نکرده‌اید. بهترین شیرهای روشویی به شما امکان می‌دهند تا با حرارت و فشار آبی که مایل هستید بتوانید از آنها استفاده کنید.

انواع شیر روشویی

شیر توکار

دسته آخر از انواع شیر آب بر خلاف دسته‌های دیگری که در این مطلب معرفی شدند، یک محصول جدید است. شیر توکار نوع جدیدی از شیرهای آب است که بخش بزرگی از لوله‌ها و اجزای آن در داخل دیوار جا گرفته و قابل دیدن نیستند. شیر توکار شامل انواع مختلفی می‌شود. تمام موارد کاربردی که در بالا معرفی شد به شکل شیر توکار نیز وجود دارند.

شاید تا به حال با شیرها و لوله‌های آب رسوب گرفته‌ و یا زنگ زده مواجه شده باشید، و بدانید که چقدر تصویر زشتی ایجاد می‌کنند. شیر توکار برای بر طرف کردن ریشه‌ای این مشکل طراحی شده است. همان لوله‌های رسوب پذیر در این شیرها در داخل دیوار قرار گرفته و به هیچ وجه قابل دیدن نیستند. در مقابل، چیزی که شما می‌بینید چیزی نیست جز دستگیره و خروجی یا نازل آب. چیزی شبیه به یک دستگاه که با دکمه کار می‌کند، و با این حال یک شیر آب است. طراحی شیک و فضای بسیار محدودی که توسط این شیرها اشغال می‌شود آنها را تبدیل به گزینه‌های بسیار مناسبی برای کسانی کرده که به زیبایی و کارایی شیرهای آب در منزل خود اهمیت می‌دهند.

شیرهای توکار برای مصارف آشپزخانه یا شیر ظرفشویی، حمام، و توالت و روشویی طراحی و تولید می‌شوند. برای ساخت آنها از سیستم‌های پیشرفته و مواد با کیفیت استفاده می‌شود که آنها را تبدیل به گزینه‌های بسیار بهتری از انواع دیگر شیر آب می‌کند.

انواع شیر توکار

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم ضمن معرفی انواع مختلف شیر آب، ویژگی‌های مهم در کارکرد و انتخاب هر یک از آنها را معرفی کنیم. برای همین به معرفی چهار نوع مختلف شیر آب، یعنی شیر ظرفشویی، شیر حمام، شیر توالت و شیر روشویی پرداختیم. هر یک از این شیرها ویژگی‌ها و کاربرد خاص خودش را دارد که در هنگام خرید و انتخاب باید مورد توجه قرار بگیرد.

شیر ظرفشویی لازم است ارتفاع مناسبی داشته باشد و به خوبی قابل حرکت باشد. کیفیت آب خروجی شیر ظرفشویی خیلی مهم است و باید توان خروج یکنواخت آب را داشته باشد. این در حالی است که شیرهای حمام ویژگی‌های دیگری دارند که یکی از مهم‌ترین آنها کارکرد مناسب سوپاپ تبدیل دوش/ وان است. نکته مهم دیگر در انتخاب این شیرها کیفیت آب خروجی و به ویژه مخلوط کردن مناسب آب سرد و گرم است.

در ادامه ویژگی‌های مختلف شیرهای توالت و روشویی را بررسی کردیم. این شیرها از جمله پر استفاده‌ترین شیرها در منزل هستند و بهتر است هنگام خرید به کیفیت آنها توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در نهایت به معرفی شیر توکار پرداختیم. این دسته از محصولات جدید، شامل شیرهای آبی می‌شوند که بخش زیادی از لوله‌ها و بدنه‌ آنها در داخل دیوار قرار و خارج از دسترس قرار گرفته است. شیرهای توکار از نظر طراحی بسیار زیبا بوده و کیفیت بالایی نیز دارند.

Write a comment