انواع شیر آب توالت – آشنایی با قدیمی‌ترین نمونه‌ها تا جدیدترین مدل‌ها

انواع شیر آب توالت

مقدمه

شیرهای آب از جمله پر استفاده‌ترین تاسیسات خانگی هستند. کاربرد اصلی آنها انتقال ایجاد دسترسی به آب در نقاطی از ساختمان است که به آب نیاز  دارد. اما جنبه‌های دیگری مثل کیفیت ظاهر و زیبایی، نوع، دوام و مسائلی مانند این در انتخاب آنها تاثیرگذار است. در این مطلب انواع شیر آب توالت را معرفی کرده و آنها را از جهات گوناگون مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انواع شیر آب توالتانواع شیر آب توالت

انواع مختلف شیر آب که برای توالت مورد استفاده قرار می‌گیرد بر اساس ظاهر و نوع از هم تشخیص داده می‌شوند. از شیرهای فلکه‌ای یک قلوی قدیمی گرفته تا شیرهای توالت دیجیتال جدید، تغییرات زیادی در نوع و نحوه کار شیرهای توالت ایجاد شده است. به صورت کلی شیرهای توالت در دسته شیرآلات دیواری قرار می‌گیرند. در ادامه برخی انواع شیر آب توالت معرفی می‌شود.

شیر آب توالت یک قلو

احتمالا هنوز در بعضی از نقاط بیرون شهر، به خصوص در توالت‌هایی که بیرون از ساختمان قرار گرفته‌اند، از شیر آفتابه تکی یا یک قلو استفاده می‌شود. این شیرها قدیمی‌ترین انواع شیر آب هستند که از برخی جهات کارایی بسیار مناسبی هم دارند. شیر یک قلو در محل‌هایی که فقط یک لوله آب (سرد) وجود دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این شیرها امروزه در مناطق شهری تقریبا منسوخ شده است.

شیر توالت یک قلواین شیرها دارای یک کارتریج قدیمی هستند. در صورتی که طراحی و مواد مورد استفاده در شیر مناسب باشند، اغلب این شیرها دوام بسیار مناسبی دارند. به هر حال کنترل مصرف آب، کنترل فشار و دمای آب از طریق آنها سخت و در مواردی غیر ممکن است.

شیر آب توالت دو قلو

این نوع از شیر آب که به آن شیر آب کلاسیک هم گفته می‌شود، نوع پیشرفته شیرهای یک قلو است. این نوع از شیر آب، دو ورودی دارد که به لوله‌های آب گرم و سرد متصل می‌شوند. استفاده از این نوع شیر آب چندان ساده نیست اما به هر حال امکان کنترل فشار و دمای آب را می‌دهد. این شیرها دارای مغزی یا کارتریج‌های مختلفی هستند که نوع آنها، دوام و کارایی این شیرها را تعیین می‌کند.

این دسته از انواع شیر آب توالت دارای یک کارتریج آب گرم و یک کارتریج آب سرد است. دما و فشار آب از طریق مخلوط شدن خروجی این دو کارتریج در لوله خروجی شیر آب تنظیم می‌شود. این دسته از شیرها تا همین اواخر و پیش از شایع شدن شیرهای آب اهرمی کاربرد بسیار زیادی داشتند.

از جمله مشکلات آنها این است که کارتریج‌های آنها در موارد زیادی دچار مشکل می‌شود. به این ترتیب بروز مشکل چکه کردن آب در آنها معمول است. برای بر طرف کردن این مشکل راه‌هایی مثل تعویض واشر، آچارکشی و استفاده از نوار تفلون، و در نهایت تعویض کارتریج در دسترس هستند.

شیر آب توالت اهرمی

شیر توالت اهرمی بر خلاف شیرهای دوقلو که از دو دسته برای باز کردن آب‌ سرد و گرم استفاده می‌کنند، فقط یک اهرم دارد. با حرکت دادن اهرم به سمت بالا جریان آب باز می‌شود. حرکت اهرم به سمت چپ باعث باز شدن جریان آب گرم، و حرکت آن به سمت راست باعث باز شدن جریان آب سرد می‌شود.

شیر توالت اهرمی دارای یک کارتریج اصلی و مرکزی است. جنس و همچنین طراحی این کارتریج دارای مزایای زیادی نسبت به کارتریج‌های قدیمی است. این کارتریج دارای دو سطح سرامیکی و سه مجرا برای انتقال آب است. یکی از مجراها آب گرم، یکی از آنها آب سرد، و سومی مخلوط آب خروجی را تنظیم می‌کند.یکی از زیباتری طرح ها شیر توالت اهرمی شیر توالت مدل استور کروم می باشد.

شیر توالت اهرمیدر مجموع مزیت اصلی این دسته از انواع شیر آب توالت به انواع قدیمی‌تر در همین کارتریج آنها است. این کارتریج به نسبت کارتریج‌های قدیمی کمتر دچار مشکل شده و به این ترتیب کمتر دچار چکه کردن می‌شوند. همچنین استفاده از این شیر توالت اهرمی ساده‌تر و بهداشتی‌تر در نظر گرفته می‌شود.

شیر آب توالت اهرمی خودش دارای انواع مختلفی است که بر اساس طرح، رنگ، مواد اولیه و مواردی مانند این قیمت‌های مختلفی دارند. در حال حاضر معمول‌ترین و پر استفاده‌ترین شیرهای آب به این دسته تعلق دارند. به همین دلیل انواع جدیدتر شیر آب مناسب توالت با هدف فاصله گرفتن از این نوع، اغلب ظاهری شبیه به شیرهای دوقلو یا قدیمی را دارند.

انواع شیر آب توالت مدرن

از نظر نحوه کار و مکانیسم مورد استفاده، انواع شیر آب توالت را معرفی کرده و متوجه تفاوت آنها شدیم. این در حالی است که بسیاری از شیرهای آب از مکانیسم‌های ترکیبی و خلاقانه استفاده می‌کنند. هر یک از آنها به شکل جداگانه می‌توانند از جهات گوناگون بررسی شوند. در ادامه برخی از انواع به اصطلاح لاکچری یا مدرن شیر آب توالت را معرفی می‌کنیم.

شیر توالت توکار

یکی دیگر از انواع شیر آب توالت شیرهای توالت توکار هستند. همان طور که پیشتر اشاره شد، شیرهای توالت به صورت کلی شیرهای دیواری محسوب می‌شوند. شیرآلات توکار انواع جدیدی از شیر آلات هستند که بخش‌ عمده لوله‌ها و بدنه آنها در داخل دیوار قرار می‌گیرد. به این ترتیب آنها ظاهری بسیار شکیل و جذاب دارند که فقط دسته‌ها و لوله خروجی آب آن قابل مشاهده است.شیر آلات توکار کی ای جی طراحی بسیار جواب و کارآمدی دارند

شیرآلات توکاراز جمله جذابیت‌های اصلی این نوع از شیر آب، قرارگیری جدا از هم و با فاصله دسته یا اهرم شیر، و لوله خروجی آن است. استفاده از این نوع شیر آب به ویژه در منازل تازه‌ساز و پروژه‌های ساختمانی شیک و لاکچری رونق زیادی پیدا کرده است. این نوع شیر آب از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. بسیاری به اشتباه تصور می‌کنند این نوع شیرآلات در صورت خرابی یا بروز مشکل به سختی قابل تعمیر هستند. این در حالی است که دسترسی به قطعات مختلف آنها بسیار ساده است. آنها همچنین از مکانیسمی استفاده می‌کنند که کمتر ممکن است مشکلی برای آن پیش بیاید.

شیر آب توالت رنگی

بسیاری از شیرهای آب توالت جدید در رنگ‌بندی‌های متنوع ارائه می‌شوند. معمولا این شیرها دارای روکش‌های رنگی هستند. اگر چه روکش رنگی آنها تاثیر چندانی در کیفیت آنها نمی‌تواند داشته باشد، اغلب از شیرهای با کیفیتی در این مدل‌ها استفاده می‌شود.

این نوع از شیر آب توالت قابلیت زیادی برای هماهنگ شدن با اجزای دیگر سرویس بهداشتی دارد. استفاده از شیر آب رنگی به خصوص در فضاهایی که طراحی رنگارنگی دارند توصیه می‌شود. با استفاده از این نوع شیرها می‌توان به دکوراسیون داخلی سرویس بهداشتی تنوع و شادابی بخشید. در صورتی که در طراحی منزل خود از رگه‌های رنگ تند و شارپ استفاده کرده‌اید، این نوع از شیرها به خوبی می‌توانند با دکوراسیون شما هماهنگ شوند.

شیر آب توالت آنتیک

یکی از انواع شیر آب توالت که در سال‌های اخیر جذابیت زیادی پیدا کرده شیر آب آنتیک است. این شیر آب‌ها ظاهری قدیمی دارند که یادآور دوران باستان است. رنگ آنها اغلب رنگ‌های فلزی مثل طلایی، مسی، و رگه‌هایی بین این دو است. استفاده از آنها در سرویس‌های بهداشتی که از نورپردازی و رنگ سرامیک با رگه‌های طلایی استفاده می‌کنند کارایی زیادی دارد.

این نوع از شیر آب به خصوص برای منازل مسکونی لوکس که در آنها از چوب و لوازم آنتیک استفاده می‌شود مناسب است. هنگامی که از این نوع شیر آب در سرویس بهداشتی خود استفاده کنید متوجه تاثیر طراحی آن می‌شوید. معمولا در ساخت این نوع از شیرهای آب سعی می‌شود از بهترین مواد و کارتریج‌های ممکن استفاده شود، دلیل این کار هم قیمت به نسبت بالای این نوع از شیرهای آب است.یکی از زیباترین محصولات کی ای جی در این دسته از شیرآلات بهداشتی شیر توالت مدل آسبرت رزگلد می باشد.

شیر آب توالت دیجیتال

همان طور که در ابتدای این مطلب اشاره شد، انواع دیجیتال شیر آب نیز امروزه در دسترس است. این نوع از شیرهای آب از تکنولوژی‌های جدید استفاده کرده و به خصوص در خانه‌های هوشمند کارایی ویژه خود را دارند. روش باز شدن جریان آب و همچنین کنترل حرارت آن در این نوع از تاسیسات به صورت الکترونیکی و دیجیتال تنظیم می‌شود. آنها دارای یک پنل ساده هستند که کارکردهای اصلی شیر آب در آن به وضوح تعریف شده و کار با آن بسیار راحت است.

استفاده از این نوع شیر آب به خصوص در منازلی که طراحی مدرنی دارند و از تجهیزات دیجیتال استفاده گسترده‌ای در آنها می‌شود می‌تواند جالب باشد. مکانیسم کار این نوع از شیر آب بر خلاف انواع شیر آب توالت دیگر مکانیکی نبوده و کارتریج آنها به صورت دیجیتال کار می‌کند.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت کی ای جی انواع شیر آب توالت از قدیمی‌ترین نمونه‌ها تا جدیدترین‌ها را معرفی و بررسی کردیم. پیشرفت به نسبت قابل توجهی از شیرهای زرد رنگ شلنگی قدیمی تا شیرهای آب دیجیتال صورت گرفته است. حالا دیگر هنگام انتخاب و خرید شیرهای آب، تقریبا محدودیتی وجود ندارد و هر موردی که نیاز داشته باشید با کمی جستجو قابل یافتن است.

عواملی مثل قیمت، طراحی داخلی سرویس بهداشتی، وجود کودک در منزل و عواملی مانند این در انتخاب شیر آب توالت دخیل هستند. از نظر فنی، شیرهای آب اهرمی به دلیل استفاده از کارتریج‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر نسبت به انواع قدیمی‌تر، همچنان بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند. با این حال موارد زیادی پیش می‌آید که نه فقط کارایی، بلکه زیبایی، جنس، و رنگ نیز در انتخاب شما تاثیرگذار هستند. در این موارد می‌توانید از انواع پیشرفته‌تر و در عین حال زیباتر شیر آب توالت استفاده کنید. برای خرید این نوع از شیرها که از فرط جدید بودن توجه را به خود جلب می‌کنند، لازم است کمی بیشتر هزینه کنید.

Write a comment