نگهداری شیرآلات | بررسی روش‌های مختلف برای مراقبت و تمیزکاری شیرآلات

مقدمه

وقتی با مشکلاتی چون نشتی شیر آب، شکستگی لوله‌ها، گرفتگی توالت و سرد شدن آبگرمکن دچار می‌شوید، چه می‌کنید؟ آیا ترجیح نمی‌دهید از این مشکلات مربوط به شیرآلات و لوله‌کشی جلوگیری کنید؟ درک مشکلات، انجام تعمیرات لازم و البته مهمتر از همه نگهداری شیرآلات می‌تواند به شما کمک کند تا از اینگونه معضلات جلوگیری کنید.

نگهداری شیرآلاتدر ادامه ضرورت مراقبت از شیرآلات و راه‌های جلوگیری از مشکلات شیرها بررسی شده است، تا از هزینه‌های اضافه برای تعمیرات و تعویض آنها جلوگیری شود.

ضرورت مراقبت از شیرآلات منزل

شیرآلات چه در خانه کوچک زندگی کنید یا در خانه حیاط دار بزرگ و ویلایی بزرگ زندگی، نقش مهمی در آبرسانی برای تأمین آب شرب و آب بهداشتی دارند. سالم بودن شیرآلات به سالم بودن آب، راحت‌تر انجام دادن کارهایی روزمره مثل شستشو و حمام گرفتن، کمک می‌کند.

طول عمر بیشتر شیرآلات بستگی به حفظ عملکرد و سالم بودن آنها دارد. اگر به درستی نگهداری شیرآلات  انجام نشود، می‌توان شاهد پیامدهای نامطلوب و پرهزینه باشیم.

در کنار این موارد، شیرهایی که چکه می‌کنند باعث بالا رفتن حجم آب مصرفی شده و باعث می‌شوند آب زیادی هدر برود. این امر به رقم قبض آب شما می‌افزاید. اگر شیرهای آب را تعمیر نکنید، وضعیت چکه کردن آنها با گذشت زمان بدتر می‌شود. جلوگیری از هدر رفتن آب خود به نوعی کمک به محیط است و به همین دلایل است که نگهداری شیرآلات باید جز برنامه همیشگی شما باشد.

نکات مهم برای نگهداری شیرآلات

اولین قدم برای نگهداری و اقدامات پیشگیرانه از خرابی شیرآلات شامل اطلاع از تعداد آنها در سیستم آبرسانی منزل است، تعداد شیرهای وجود در حمام، آشپزخانه و  لوازم خانگی که نیاز به شیر آب دارند مانند یخچال، ماشین لباسشویی و آبگرمکن.

اطلاع از تعداد دقیق شیرها، چک کردن آنها و نگهداری بهتر از شیرآلات موجود در خانه را برای شما ساده‌تر خواهد کرد. در ادامه برخی از نکات برای نگهداری شیرآلات آمده که به شما در اتخاذ تصمیمات و اقدامات پیشگیرانه کمک می‌کند. مهمترین آنها عبارتند از:

دستگیره شیرآلات را چک کنید

مراقبت و چک کردن دوره‌ای دستگیره شیرها یکی از مهمترین مواردی است که باید جهت نگهداری شیرآلات در نظر داشت. در صورتی که آب بسته باشد، نباید از قسمت دستگیری‌ها شاهد چکه آب و حتی نشت خفیف آب باشید.

همچنین وقتی دستگیره شیر چه اهرمی و چه چرخشی را باز می‌کنند همزمان با لوله اصلی نباید، از دستگیره نیز شاهد چکه کردن باشید. همچنین اگر با باز کردن دستگیره متوجه شدید که سرعت و فشار آب پایین است ممکن است این قطعه خراب شده باشد یا واشر آب نیاز به تعویض داشته باشد.

تمام لوله‌ها و شیرآلات را از لحاظ نشتی بررسی کنید

در دنیای شیرآلات، نشت یک مشکل اساسی است و برای نگهداری شیرآلات به شکل بهتر باید بدان توجه ویژه داشت. به محض تشخیص نشت باید تعیین کنید که علت اصلی چیست. همیشه مشکل شیر نیست، بنابراین ممکن است لازم باشد لوله‌ها، اتصالات یا سایر قطعات زیرساخت را بازرسی کنید. اگر مشخص شود که مشکل شیر است، باید سریعاً تعمیر شود. نشت‌های کوچک می‌تواند منجر به ایجاد مشکل بزرگ شود.به شیرهای ظرفشویی دقت بیشتری کنید چون نشتی آنها باعث می شود کابینت شما نیز از بین برود.

همچنین شیرآلات متصل به یخچال یا آبگرمکن شما می‌تواند منبع نشتی باشد. به دفترچه راهنمای هر محصولی برای اطلاع از نگهداری شیرآلات لوازم نگاه کنید. علائم قابل مشاهده نشتی مانند لکه‌های آب روی دیوارها و سقف است. زنگ زدگی و کپک نیز از دیگر نشانه های نشتی آب است.

برای اطمینان از وجود نشتی عدد کنتور آب را یادداشت کنید و بعد همه شیرها را بسته و ببینید که آیا باز هم عدد می‌اندازد. در این صورت نیاز است که تعمیر کار را خبر کنید.

از شیرآلات اضافی به درستی نگهداری کنید

یکی از اقدامات پیشگیرانه برای نگهداری شیرآلات، مراقبت از شیرهای اضافی است که مجبورید آنها را انبار کنید و ممکن است زمانی به آن نیاز داشته باشید.

اگر شیرآلات اضافی دارید اما قصد ندارید برای مدتی از آنها استفاده کنید، مهم است که از یک فضای تمیز برای انبار کردن و نگهداری از شیرآلات اضافی استفاده نمایید. ضروری است که آنها را در مکانی قراری دهید که از رطوبت هوا و گرد و خاک به دور باشد. علاوه بر این، بهتر است آنها را با یک پوشش محافظ مانند سلفون نگهداری کنید تا این امر به محافظت از آنها در برابر باکتری‌ها و گرد و غبار کمک کند.

رسوب زدایی از سرپوش شیرها را دوره‌ای انجام دهید

برای نگهداری شیرآلات، کمتر کسی به سرپوش‌های شیر توجه دارد این بخش محل تجمع رسوبات است و بهتر است هر چند وقت یکبار با مواد شوینده یا سرکه و آب‌گرم آن را تمیز کنید. بهتر است یک کیسه پلاستیکی را پر سرکه و آبگرم نمایید، به سر شیر ببندید و بعد از مدتی پلاستیک را برداشته آب را باز کنید تا رسوبات بیرون بیاید.

نگهداری از شیرآلات خانگی اهرمی

امروزه در بیشتر خانه‌ها به جای شیرآلات با دستگیره چرخشی از شیرآلات اهرمی استفاده می‌شود. این مدل محصولات برخلاف شیرآلات معمولی با مغزی چرخشی دارای کارتریج است. به همین دلیل بسیاری فکر می‌کنند با خراب شدن این شیرها باید دورشان انداخت در صورتی که به راحتی با تعویض کارتریج می‌توان به مدت زیادی از آنها استفاده کرد.

برای تعویض کارتریج می‌توانید خود اقدام کنید اما چون این قطعه دارای 3 سایز است بهتر است از یک تعمیرکار برای این کار کمک بگیرید.

تمیز کردن شیرآلات برای نگهداری بهتر از آنها

مهمترین و در واقع اصلی‌ترین نکته‌ای که در کنار موارد بالا، برای نگهداری از شیرآلات به شکل بهتر باید بدان توجه کرد؛ تمیز کردن شیرهاست.

وجود رسوبات و ذرات گرد و غبار و آلودگی‌ها، می‌توانند جریان روان آب را مختل کنند. همچنین مسدود بودن و کثیفی شیرآلات می‌تواند به لوله‌های شما آسیب برساند. محصولات تمیز کننده متنوعی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای نگهداری شیرآلات استفاده کنید، اما در ادامه ما به بررسی برخی روش‌های خانگی برای تمیز کردن شیرآلات می‌پردازیم.

 تمیز کردن شیرها با جوش شیرین

یکی از در دسترس‌ترین مواد که برای تمیز کردن و نگهداری از شیرآلات، می‌توان از آنها استفاده کرد جوش شیرین است. نه فقط شیرآلات بلکه سینک ظرفشویی، روشویی و اجاق گاز را هم با این ماده می‌توان تمیز کرد.

برای این کار باید جوش شیرین را با مقدار کمی آب مخلوط کنید تا یک خمیر به دست بیاید و نباید روان و آبکی باشد. خمیر حاصل شده را با یک پارچه نخی با یک مسواک بسیار نرم روی شیرآلات بمالید.این کار رو برای شیرالات توالت نیز می توانید انجام دهید.

همه نقاط شیر را به این خمیر آغشته کنید و بعد با آب سرد آنها را بشویید. بعد از شستشو نیز با کمک یک پارچه شیرآلات را خشک نمایید.

تمیز کردن شیرها با سرکه

سرکه یکی از ارزان‌ترین مواد برای نگهداری شیرآلات است. این ماده ارزان در خانه‌ای یافت می‌شود که می‌توان به راحتی شیرهای خانه را با آن تمیز کرد.

برای این کار مقدار مساری آّب و سرکه را تمیز کنید. با یک دستمال سطح شیرآلات را از گرد و غبار تمیز کنید. اگر به سرکه حساسیت دارید برای تمیز کردن شیرها با این ماده حتماً از دستکش استفاده نمایید.

بعد پارچه را به این محلول آغشته کرده و روی شیرها بکشید. بهتر پارچه مورد استفاده که آغشته به محلول است به مدت یک ساعت روی شیرها بماند. بعد از گذشت زمان با یک ابر یا پارچه نخی آنها را خشک کنید.

چنانچه لکه‌ها سفت و سختی روی شیرها وجود دارد این مراحل را حدود سه یا چهار بار تکرار کنید. مهمتر اینکه از، این روش تمیز کردن شیرآلات برای محصولات قدیمی که از جنس آهن و نیکل هستند استفاده نکنید.برای تمیز کردن شیرالات حمام میتوانید از این روش استفاده کنید.

تمیز کردن شیرها با آب و صابون

آخرین روش برای تمیز کردن و نگهدار شیرآلات به کار بردن آب و صابون است. برای این کار باید محلولی از آب و صابون تهیه کردم و با اسفنج نرم شیرها و کلیه زوایای آنها را با محلول تمیز کنید. بعد از آن هم باید با آب سرد آنها را شستشو دهید و با پارچه تمیز کنید. از مایع ظرفشویی هم می‌توان برای این کار به ویژه شیرهای دارای رنگ سفید استفاده کرد.

در نهایت اینکه دو نکته کلی نیز برای نگهداری شیرآلات وجود دارد که نباید از آنها غافل شد. این دو مورد بسیار مهم عبارتند از:

  • اگر سرویس بهداشتی و حمام را با جوهر نمک تمیز می‌کنید، بهتر است که شیرآلات را با پلاستیک بپوشانید تا بخار جوهر نمک به آنها آسیبی نرساند.
  • همچین از پاک‌کننده‌های دارای اسید، مواد شیمیایی چون وایتکس و جوهر نمک و ابزاری چون برس‌های سخت و سیم ظرفشویی برای تمیز کردن شیرها استفاده نکنید.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت کی ای جی فهمیدیم که شیرآلات حتی اگر بعد از بهترین و گران‌ترین مدل‌های موجود در بازار باشد، مستلزم نگهداری درست است. شیرآلات به نحوی با زندگی ما عجین هستند که کوچکترین مشکل در آنها می‌تواند روند طبیعی زندگی از پخت و پز گرفته تا استحمام مختل می‌شود. به همین دلیل از که نگهداری درست شیرآلات، بازرسی منظم آنها و رفع ایرادات به عمر بیشتر آنها کمک می‌کند.

تمیز کردن مرتب شیرها، بازرسی دوره‌ای شیرها برای نشتی‌ها و اطلاع از تعداد دقیق آنها در خانه به شما کمک می‌کند تا نگهداری شیرآلات به بهترین شکل صورت بگیرد. همچنین در حفظ کیفیت آّب، هزینه‌های جاری خانوار و حفظ محیط زیست کمک خواهد کرد. در یک کلام با یک سری کارهای روزمره و بسیار آسان از هزینه‌های سنگین می‌توانید جلوگیری کنید.

Write a comment