باز کردن شیر آب زنگ زده – مروری بر بهترین راهکار‌ها

مقدمه

لوله‌ها و شیرهای گیر کرده یا زنگ زده برای هر صاحب‌خانه‌ای دردسر ایجاد خواهد کرد. برخی از این شیرها به سادگی نیز باز نمی‌شوند. با این حال، این مشکل لاینحل نیست و امکان حل آن وجود دارد. در داخل هر خانه، معمولاً تعدادی ابزارآلات وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها اقدام به حل مشکل شیرهای آب زنگ زده خود کنید. در صورتی که تجربه‌ای در این کار ندارید، در این مطلب راهکارهایی برای انجام این کار به شما ارائه خواهیم کرد. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

باز کردن شیر آب با زنگ زدگی

علت زنگ زدن شیر آب

شیرهای آب به دلایل مختلفی دچار زنگ زدگی می‌شوند. اصلی‌‎ترین علت آن برخورد مداوم آب و رطوبت با آن‌ها در گذر زمان است. میعان حاصل از آب به تدریج به لوله می‌چسبد و به همین دلیل این مواد چسبیده به فلزات زنگ زدگی ایجاد می‌کنند. از دیگر مواردی که می‌تواند جز گذر زمان و آب باعث ایجاد زنگ زدگی شود، گرمای مداوم است.مخصوصا شیر های آشپزخانه که استفاده بیشتر در منزل دارند.

زنگ زدگی تقریبا فرآیندی عادی است و همه شیرها زنگ می‌زنند اما در شیرآلات با کیفیت مدت زمان زنگ زدگی آنقدر دیر (بیشتر از چند دهه) است که می‌توان گفت اصلا زنگ نمی‌زنند. در شیرهایی که از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند، مدت زمان زنگ زدگی سریع‌تر است. راه حل‌های زیادی برای باز کردن شیر آب زنگ زده وجود دارد. برای این کار باید ابتدا لوله را باز کنید.

روش باز کردن شیر آب زنگ زده

آماده سازی شرایط

چند دقیقه وقت بگذارید و به اطراف جای زنگ زدگی نگاهی بیندازید تا برنامه‌ای ایجاد کنید که اگر همه چیز خوب پیش نرفت، بدانید باید چکار کنید. مثلا برخی از این کارها شامل تشخیص قطعات قابل تعویض، خرید آن‌ها، آماده کردن سطل برای جلوگیری از خیس شدن مکان، آماده سازی تجهیزات و آماده کردن پارچه و مواد شوینده است.

همچنین این کار را در ساعاتی از شبانه‌روز انجام بدهید که دسترسی به یک لوله کش یا مرکز خدماتی و تعمیراتی داشته باشید. گاهی ممکن است که در فرآیند تعمیر دچار مشکل شوید و به یک لوله کش حرفه‌ای نیاز داشته باشید.

تمیز کردن و خلوت کردن اطراف محل نیز یکی دیگر از کارهای مفیدی است که می‌توانید انجام دهید. سعی کنید اطراف شیر را تمیز کنید و همچنین تمامی وسایل مزاحم کننده را از محل دور کنید تا هنگام باز کردن شیر جلوی دست و پای شما را نگیرد.

 بستن جریان آب

گام دوم باز کردن شیر آب زنگ زده، بستن فلکه آب است. باید قبل از شروع کار جریان اصلی آب خانه را قطع کنید چون ممکن است آب به سیستم لوله کشی وارد شود. برای این کار باید فلکه اصلی را پیدا کنید.

شیر آب زنگ زده و قدیمی

استفاده از ابزارهای مناسب

باز کردن شیر آب زنگ زده می‌تواند گاهی برای افراد دردسرساز باشد. وقتی شیر زنگ می‌زند معمولا سخت‌تر نیز باز خواهد شد. گاهی فشار اضافی باعث شکسته شدن شیر یا لوله‌ها خواهد شد. روش درست این است که از ابزارهای مخصوص استفاده کنید. همچنین استفاده یک لوله گیر نیز برای ثابت نگه داشتن آن ضروری است. آچار لوله گیر معمولا یکی از ابزارهایی است که می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

اگر اتصال زنگ زده باشد، ممکن است بخش‌هایی که لوله را نگه می‌‌دارند ضعیف باشد و با کمی فشار شکسته شوند. سعی کنید عمل باز کردن شیر را به آهستگی انجام بدهید.شیرآلات دستشویی و حمام خانه های قدیمی قطعا دچار این اتفاق می شوند پس مراقب باشید.

افزودن روغن

بهترین روغن ممکن را به اطراف پیچ زنگ‌زده بزنید. مهم نیست قیمت روغن چقدر است. به ویژه اگر در وقت شما صرفه جویی کند، ارزشش را دارد. کشش سطحی بسیار کم روغن اجازه می‌دهد تا به داخل زنگ زدگی راه یابد و پیج‌ها و مهره‌های زنگ‌زده را نرم کند تا راحت‌تر باز شوند.

از آغاز مراحل مختلف باز کردن شیر آب منطقی است که با انجام هر مرحله مقداری روغن نافذ دیگر اضافه کنید. هر تلاشی که صورت گرفته می‌تواند به ایجاد راهی برای ایجاد ترک و شکاف‌های زنگ زدگی برای عملکرد روغن نافذ کمک کند.

روغن کاری برای باز کردن شیر آب زنگ زده

گاهی ممکن است مجبور شوید به شیر آب ضربه بزنید تا کمی از جای خود تکان بخورد. برای این کار بهتر است که ضربات شما سریع و کوتاه باشند. نگه داشتن یک آچار روی شیر و ضربه با یک اهرم نیز می‌تواند سازگار باشد. مغزی باید توسط آچار فرانسه جدا شود. آچار فرانسه را با اندازه دقیق دور دنده‌های مغزی محکم کرده و در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. این کار ممکن است نیاز به نیروی زیادی داشته باشد و روغن می‌تواند اینجا به کمک شما بیاید تا حرکت شیر را تسهیل کند و آچار نیز راحت‌تر رفت و آمد داشته باشد.

گرم کردن یا سرد کردن شیر

بازکردن شیر آب زنگ زده ممکن است که با فشار و روغن امکان پذیر نباشد و گاهی شیر اصلا از جای خود تکان نمی‌خورد. در چنین مواردی می‌توانید از گرم کردن یا سرد کردن آن استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید از سشوار برای گرم کردن استفاده کنید. انبساط فلزات باعث شکسته شدن یا سست شدن رسوبات و زنگ‌هایی خواهد شد که از حرکت آب در شیر جلوگیری می‌کنند. اگر چیزی در اطراف شیر قرار دارد که گرما به آن صدمه می‌زند حتما در آن محل آب بپاشید. همچنین در نظر داشته باشید که روغن قابل اشتعال است و در صورتی که گرمای زیادی به روغن داده شود ممکن است آتش سوزی ایجاد شود.

استفاده از لوله باز کن

گاهی اوقات شیر آب زنگ زده ممکن است دچار جرم و رسوب باشد. در چنین حالتی استفاده از لوله باز کن مناسب است و باعث خواهد شد که جرم و رسوب از بین برود و لوله به راحتی باز شود. استفاده از لوله باز کن همچنین باعث خواهد شد که بوی نامطبوع شیر در صورت وجود رسوب نیز از بین برود. با این وجود، استفاده زیاد از لوله باز کن برای باز کردن شیر آب زنگ زده، باعث خواهد شد که لوله به طور کامل تخریب شود. ا‌‌ستفاده از لوله باز کن یک راه حل برای حل مشکل زنگ زدن شیر آب نیست بلکه فقط باعث می‌شود که رسوب سریع‌تر از بین برود.

استفاده از لوله باز کن برای باز کردن شیر زنگ زده

حذف رسوبات

پس از این که باز کردن شیر آب زنگ زده به اتمام رسید می‌توانید آن را بررسی کنید تا مشکل را حل کنید. گاهی ممکن است که شیر واقعا زنگ نزده باشد و فقط رسوب باعث شده باشد که شیر به راحتی جدا نشود. در چنین حالتی می‌توانید از یک جرم زدا استفاده کنید. همانطور که گفتیم گاهی لوله باز کن نیز مناسب است. گاهی اوقات رسوب فقط با استفاده از آب و کمی فشار می‌رود. برخی از افراد نیز در زمانی که رسوب به آسانی جدا نمی‌شود، از محلول سرکه و آب استفاده می‌کنند و مدت زیادی شیر را در این محلول می‌خیسانند. سرکه به سبب خاصیت ضدرسوب خود معروف است.

زنگ زدگی با رسوب متفاوت است و باید برای آن چاره دیگری اندیشید. در صورتی که میزان زنگ زدگی بسیار زیاد باشد به طوری که لوله‌ها شکننده شوند، تقریبا هیچ راهی جز تعویض آن‌ها وجود ندارد. گاهی نیز ممکن است فقط یک قطعه خاص از شیر آب دچار زنگ زدگی شود و بدنه شیر به صورت کلی سالم باشد. مثلا اگر این قطعه مغزی باشد، می‌توانید به راحتی مغزی را عوض کنید و با یک مغزی جدید شیر را سر جایش نصب کنید. در صورتی که شیر آب شما اهرمی باشد، این اتفاق ممکن است برای کارتریج آن بیفتد. اما به صورت کلی زنگ زدگی بدنه شیر را نمی‌توان برطرف کرد.

شیر قدیمی

جمع‌بندی

در این مطلب نکات زیادی را در مورد روش‌های بازکردن شیر اب زنگ زده در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار دادیم. اگر شیر آب زنگ‌زده‌ای دارید که مدت‌هاست دچار مشکلات مختلف مثل چکه یا سفت‌شدن شده است، وقتش رسیده که با استفاده از این روش‌ها شروع به بازکردن و جایگزینی آن با یک شیر سالم کنید.

بهتر است پیش از این کار، ابزارهای خود را بررسی کنید و اگر کامل نیستند، در ابتدا ابزارهای این کار را فراهم کنید. اگر هم وقت، مهارت یا حوصله لازم برای انجام این کار را ندارید، بهتر است از یک لوله‌کش یا مراکز تعمیرات تخصصی کمک بگیرید که این کار را در اسرع وقت برای شما انجام دهند. در صورتیکه قصد دارید از لوله کش یا مراکز تعمیراتی استفاده کنید، بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که چند کار لوله‌کشی مختلف در منزل دارید تا همه کارها به صورت یکجا توسط لوله‌کش انجام شوند و در هزینه‌های شما صرفه‌جویی شود.

Write a comment