با بهترین مدل ها و انواع شیر آب آشپزخانه آشنا شوید

مقدمه

انواع شیر آب آشپزخانه با مدل‌های مختلف در بازار وجود دارد که کار انتخاب از میان آنها را کمی سخت می‌کند. بسته به محل قرارگیری و موارد استفاده، طراحی‌های مختلفی از شیر آب وجود دارد. این تفاوت‌ها به بازار گسترده آنها و نیاز مبرمی بر می‌گردد که در هر خانه‌ای به آنها وجود دارد. نمونه‌های ساده با قیمت‌های کمتر، و برخی از نمونه‌های لوکس و بسیار با کیفیت با قیمت‌های بسیار بالا وجود دارند.

بهترین راه انتخاب شیر آب ظرفشویی توجه کردن به موقعیت، نوع سینک، محل قرارگیری شیر، و همچنین موارد استفاده است. بسیاری از شیرهای ظرفشویی با سرهای متحرک ارائه می‌شوند که این قابلیت به خصوص در تمیز کردن سینک و رساندن آب به دور ترین نقاط آن کارایی زیادی دارد. بعضی از شیرهای آب آشپزخانه دارای دسته اهرمی تک هستند، حال آنکه بعضی دیگر به شکل سنتی دارای دو دسته هستند. در ادامه این مطلب انواع شیر آب آشپزخانه را معرفی می‌کنیم.

انواع شیر آب آشپزخانه کروم

نکات مهم انتخاب انواع شیر آب آشپزخانه

انواع مختلفی از شیر آب برای آشپزخانه وجود دارند. هنگام انتخاب شیر آب آشپزخانه لازم است به برخی موارد توجه داشته باشید. از آنجا که انواع شیر آب آشپزخانه برای تامین آب خوراکی افراد کاربرد دارند، لازم است که در تولید آنها از مواد سمی یا مضر برای بدن استفاده نشود. امروزه بیشتر سازندگان از آلیاژهای برنج برای ساختن شیر آب آشپزخانه استفاده می‌کنند. اما استفاده از آلیاژهای سرب در ساخت شیرآلات سابقه طولانی دارد و احتمال خرید اشتباه آن در بازار وجود دارد. سرب ماده‌ای سمی است که در صورت استفاده در شیر آب آشپزخانه، ممکن است منجر به آسیب به سلامتی افراد خانواده شود.

نکته مهم بعدی ارتفاع شیر آب آشپزخانه است. از آنجا که یکی از کاربردهای اصلی این شیرآلات شستشوی ظروف است، ارتفاع باید در حدی باشد که امکان شستن ظروف بلند با استفاده از آن وجود داشته باشد. نکته مهم بعدی که در هنگام خرید شیر شیر ظرفشویی باید به آن توجه کنید نوع حرکت یا ثابت بودن سر شیر آب است. متحرک بودن سر شیر آب ظرفشویی کاربردهای زیادی دارد که آنها را نمی‌توان از شیرهای ساده انتظار داشت. شیرهای مدل آسبرت کی ای جی دارای زیباترین طرح شیر ظرفشویی می باشد .

شیر ظرفشویی دو دسته ساده

شیر آب دو دسته ساده را می‌توان قدیمی‌ترین نوع از انواع شیر آب آشپزخانه در نظر گرفت. این شیر آب‌ها با یک لوله قوس‌دار بلند و دو دسته برای تنظیم دما و فشار آب شناخته می‌شوند. این دسته از شیرآلات به دلیل سادگی طراحی، عمری بسیار طولانی دارند. قطعات به کار رفته در آنها بسیار محدود هستند و در صورت خرابی یا بروز مشکل به سادگی قابل تعمیر و تعویض هستند.

شیر ظرفشویی دو دسته

شیر آب دو دسته ساده معمولا روی سینک‌ یا ظرفشویی‌های ساده نصب می‌شود. این نوع شیر آب هیچ کنترلی روی کیفیت پخش آب نداشته و تنها فشار و دمای آب را می‌تواند تنظیم کند. اغلب در خانه‌هایی که هنوز از این نوع شیر آشپزخانه استفاده می‌کنند، از نوعی فشارشکن یا آب‌پاش در انتهای لوله خروجی آب استفاده می‌شود. این کار به تنظیم کیفیت و نوع پخش آب کمک می‌کند.

شیر ظرفشویی اهرمی ساده

این نوع از شیرآلات آشپزخانه نسل بعدی شیرآلات ظرفشویی هستند. در آنها به جای دو دسته یا فلکه، یک اهرم وجود دارد که دما و فشار آب از طریق آن تنظیم می‌شود. استفاده از این شیرآلات سادگی بیشتری دارد و با استفاده از یک اهرم می‌توان کارکرد شیر آب را کنترل کرد. از جمله ویژگی‌های شیرهای اهرمی ساده، می‌توان به دوام و طول عمر بلند مدت آنها اشاره کرد.

انواع شیر آب آشپزخانه اهرمی ساده دارای طراحی ساده و کارایی هستند. در داخل این شیرهای آب، از مغزی یا کارتریج اهرمی استفاده می‌شود. این کارتریج همزمان دو جریان آب گرم و آب سرد را کنترل کرده و خروجی نهایی آب را تنظیم می‌کند.شیر ظرفشویی مدل دنالی کی ای جی با رنگ کروم مات یکی از بهترین این مدل شیر است.

انواع شیر آب آشپزخانه تک اهرمی

شیر ظرفشویی با سری فنری

این نوع از شیر ظرفشویی از جمله مدل‌های جدید انواع شیر آب آشپزخانه محسوب می‌شود. در این نوع سر خروجی شیر به شکل فنری طراحی شده و در صورت نیاز می‌توان آن را بیرون کشیده و به نقاط مختلف ظرفشویی دسترسی پیدا کرد. علاوه بر قابلیت جدا شدن سر شیر ظرفشویی، در شیرهای فنری قابلیت تنظیم نوع خروج آب نیز اغلب وجود دارد. برای این کار معمولا دکمه یا اهرمی روی سر جداشونده شیر قرار می‌گیرد که دارای دو حالت آب متمرکز و پخش آب است. هنگامی که به فشار آب بیشتری نیاز باشد می‌توان از حالت متمرکز، و هنگامی که به جریان ملایم و یک‌نواخت نیاز باشد، از حالت پخش می‌توان استفاده کرد.

انواع شیر آب آشپزخانه با فنر

شیر ظرفشویی با سری متحرک (جدا شونده)

نوع جدید دیگری از انواع شیر آب آشپزخانه که شباهت زیادی به نمونه قبلی هم دارد، شیر ظرفشویی با سری متحرک یا جداشونده است. این نوع از شیر ظرفشویی دارای سری یا علم متحرک است. در صورت نیاز امکان جدا کردن سری برای رساندن آب به نقاط دیگر ظرفشویی در آنها وجود دارد. به این نوع از شیرهای ظرفشویی شیر شیلنگ‌دار هم گفته می‌شود. فرق اصلی این نوع از شیرها با نوع قبلی یا فنری، در این است که شیر ظرفشویی با سری متحرک برای جدا شدن سری طراحی شده است. به عبارت دیگر هنگام بیرون کشیدن سری آزادی عمل کامل دارید که آن را به کدام جهت برده و با چه فشار و شدتی از آن استفاده کنید. این در حالی است که سری‌های فنری متمایل به سر شیر هستند و هنگامی که آنها را رها کنید، به جای خود در سر شیر باز می‌گردند. برای همین در صورتی که نیاز بیشتری به بیرون آوردن سری شیر خود دارید، انواع شیر آب آشپزخانه با سری متحرک یا جدا شونده گزینه‌های بسیار مناسبی برای شما هستند.

انواع شیر آب آشپزخانه رنگی

محل نصب انواع شیر آب آشپزخانه

همان طور که در ابتدا گفتیم نمونه‌های مختلف و گسترده‌ای از انواع شیر آب آشپزخانه وجود دارد. پیشتر به معرفی چهار نمونه اصلی شیر آب آشپزخانه پرداختیم. این شیرهای ظرفشویی همگی برای استفاده در داخل ظرفشویی طراحی شده‌اند. این در حالی است که انواع شیر آب آشپزخانه بر اساس محل نصب را می‌توان شامل موارد زیر در نظر گرفت:

  • شیر ظرفشویی نصبی روی ظرفشویی
  • شیر ظرفشویی نصبی روی کابینت
  • شیر ظرفشویی توکار

این موارد اگر چه محل نصب متفاوتی دارند، اما اغلب مکانیسم مشترکی با شیرهای ظرفشویی دیگر داشته و به یکی از روش‌هایی که در این مطلب توضیح دادیم کار می‌کنند.

نمونه‌های دیگر انواع شیر آب آشپزخانه

علاوه بر محل قرارگیری، بسیاری از شیرهای ظرفشویی از تکنولوژی و امکانات جدیدی نیز استفاده می‌کنند. برخی از نمونه‌های دیگر شیرهای آب آشپزخانه شامل موارد زیر می‌شود:

  • شیرهای ظرفشویی با اسپری کننده جانبی: این نوع شیرها به شکلی طراحی شده‌اند که قابلیت جدا شدن سری را ندارند اما به جای آن، یک اسپری کننده جانبی دارند که می‌توان با استفاده از آن به تمام نقاط ظرفشویی دسترسی ایجاد کرد.

شیرهای ظرفشویی تشخیص دهنده حرکت: این نوع از شیرهای آشپزخانه فاقد دسته بوده و به جای دسته دارای نوعی سنسور هستند که در صورت تشخیص حرکت، جریان آب را باز می‌کند. برخی از آنها دارای صفحه‌های لمسی برای تنظیم فشار و دمای آب هستند.

  • شیرهای ظرفشویی لمسی: این دسته از شیرها با این قابلیت ویژه شناخته می‌شوند که برای باز کردن آنها تنها به یک لمس نیاز است.
  • شیرهای ظرفشویی چرخشی: این مورد از انواع شیر آب آشپزخانه با استفاده از لوله‌های افقی و عمودی به شکلی طراحی می‌شود که به سادگی می‌تواند آب را به نقاط مختلف ظرفشویی منتقل کند بدون اینکه سری آن جدا شود.
  • شیرهای ظرفشویی دو منظوره: در نهایت این نوع از شیرهای آب برای مواردی کاربرد دارند که دو منبع آب وجود داشته باشد. برای مثال هنگامی که از دستگاه‌های تصفیه آب استفاده می‌کنید، می‌توانید یکی از شیرها را به آب تصفیه شده اختصاص بدهید و از دیگری برای مصارف تمیزی و شستشو استفاده کنید.
  • شیرهای ظرفشویی فیلتردار: این نوع از شیرهای ظرفشویی دارای یک فیلتر نصبی روی لوله خروجی هستند که آب را تصفیه می‌کند. با استفاده از این نوع شیرها می‌توانید کیفیت آب نوشیدنی منزل خود را افزایش داده و از آن نهایت لذت را ببرید.

Write a comment