بهترین روش ها برای نحوه تمیز کردن شیر طلایی

مقدمه

در گذشته برای استفاده از آب رودخانه یا حتی آب خوردن، از روش‌هایی سخت مثل حفر چاه یا ایجاد لوله کشی بدون سقف استفاده می‌شد که سختی‌های خاص خود را داشت. اما امروزه با پیشرفت صنعت و تکنولوژی انواع شیرآلات مدرن ساخته شده و در اختیار ما قرار گرفته است. یکی از انواع شیرآلات شیرهای طلایی می‌باشند که به دلیل آبکاری خاصی که دارند، بسیار زیبا هستند؛ اما درکنار این زیبایی، نحوه تمیز کردن شیر طلایی از روش‌های مراقبتی برای حفظ کیفیت و ماندگاری آن‌ها است.

نحوه تمیز کردن شیر طلاییدر این مقاله با توضیح مطالبی در مورد شیرآلات از جمله، نحوه تمیز کردن شیر طلایی در خدمت شما هستیم. آگاهی از انواع مختلف شیرآلات ساختمانی به افراد کمک می‌کند تا در زمان‌ بازسازی و یا هنگامی که شیرآلات پوسیده نیاز به تعویض دارند، بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

انواع شیرآلات

در نوعی تقسیم ‌بندی، شیرآلات ساختمانی به دو دسته شیرآلات واشردار (شیرهای توپی، دیسکی و کارتریجی) و شیرآلات بدون واشر (شیرآلات فشاری) تقسیم می‌شوند. در نوعی تقسیم بندی از نظر جنس، شیرآلات از دو جنس آلیاژهای برنج یا سرب خشک ساخته می‌شوند و تنها روکش است‌ که در آن‌ها تفاوت‌های ظاهری ایجاد می‌کند. در بین این دو جنس، فلز برنج بهتر از سرب خشک عمل می‌کند. زیرا سرب پس از مدتی دچار خوردگی شده و علاوه بر آن ورود ذرات سرب به بدن، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

 به این دلیل این نوع شیرآلات از نظر استاندارد مورد تایید نیستند و غیر بهداشتی محسوب می‌شوند. مطابق استاندارد ۶۶۷۹ و ۱۵۴۶ تمامی قسمت‌های فلزی بکار رفته در ساخت شیرآلات بهداشتی (غیراز دستگیره) از آلیاژ برنج باید باشند.

انواع روکش شیرآلات

پوشش خارجی یا همان روکش شیرآلات نیز از جنس مس، برنج، استیل و یا برنز است که از بین آن‌ها استیل بیشترین کاربرد را دارد، و سایر مواد به طور سفارشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استیل ضد زنگ در مقایسه با سایر روکش‌ها دارای مقاومت بالاتری در مقابل پوسیدگی است و لکه‌های آب را کمتر در معرض دید قرار می‌دهد. روکش‌های برنز، مس و برنج هم برای ایجاد تنوع در طرحهای شیرآلات مورد استفاده قرار می‌گیرند و با داشتن رنگ‌های قرمز و زرد و طلایی جذابیت خاصی ایجاد می‌کنند.

آبکاری تاثیر بسیار زیادی در مقاومت و طول عمر شیرآلات ایفا می‌کند. اکنون آبکاری PVD بهترین نوع از روشهای آبکاری شیرآلات است که در آن قسمت خارجی شیرآلات توسط اتم‌های باردار یک فلز بمباران شده و به طور شیمیایی پوشیده می‌شود. این فرآیند، رسوب سازی با بخار نام دارد که علاوه بر بالا بردن کیفیت شیرآلات در برابر زنگ زدگی، خوردگی و غیره، عمر آن را نیز افزایش می‌دهد.

نوع آبکاری‌ نحوه تمیز کاری را هم مشخص میکند. مثلا در مورد شیرالات رنگی، نحوه تمیز کرن شیر طلایی از بقیه حساس تر است. در ادامه با انواع شیرآلات به تفکیک زیر آشنا می‌شویم:

برنز

شیرآلات برنزی اغلب تیره رنگ بوده و چهره‌ای متفاوت به آشپزخانه می‌بخشند. شیرآلات برنزی زیبا و شیک هستند اما نیاز به تمیز کردن همیشگی دارند.

آلیاژ روی

این نوع شیرآلات از ترکیبی روی و مس تهیه می‌شوند و اغلب در رنگ نقره‌ای به بازار ارائه می‌شوند. و کاربری بالایی دارند، چرا که خیلی سریع و راحت زنگ نمی‌زنند و کیفیتشان از بین نمی‌رود.

استیل ضد زنگ

شیرآلاتی که از جنس استیل ضد زنگ هستند نمای‌ براقی داشته و به راحتی تمیزمی‌شوند. اما باید دقت کرد که به خوبی از آن محافظت شود، زیرا ممکن است روی آن خط و خش بیفتد، بنابراین برای تمیز کردن آن ها مخصوصا شیر آلات ظرفشویی نباید از اجسام سخت مانند سیم ظرفشویی یا هر وسیله زبر دیگری استفاده کرد.

مسی

شیرآلات مسی نیز اغلب رنگ تیره رنگ هستند، اما در عین حال بسیار شیک، جذاب‌ و بیشتر مناسب سینک‌های کلاسیک هستند. برای اینکه این نوع شیرآلات همیشه زیبا و چشمگیر باقی بمانند باید مدام تمیز شوند. این نوع شیرآلات مناسب آشپزخانه‌هایی هستند که نور خیلی زیادی ندارند.

پلاستیک

شیرآلات پلاستیکی ارزان‌ترین نوع شیرآب برای منازل و ساختمان‌ها هستند، اما از سوی دیگر در رنگ‌های متنوعی عرضه می‌شوند. امکان خراب شدن و شکستن این نوع شیرآلات نسبت به سایر شیرآلات دیگر بیشتر است. از سوی دیگر، به اندازه شیرآلات دیگر نیاز به تمیزشدن و مراقبت ندارند.

ویژگی انواع آبکاری شیرآلات از جمله آبکاری طلایی

در حال حاضر شیرآلات با آبکاری‌های کروم، سفید و مشکی، مسی، کروم، نیکل، طلایی، طلامات، صدفی و زیتونی در با قیمت‌های متفاوت در بازار عرضه می‌شوند.

آبکاری نیکل چیست؟

نیکل با رنگی سفید و شبیه به نقره اما کمی مایل به زرد، از اولین و مهمترین فلزاتی بوده که در آبکاری مورد استفاده قرار گرفته است. این فلز مغناطیسیِ صیقل پذیر و جوش پذیر دارای خاصیت انبساط و انقباض نیز هست. برای جلوگیری از این خوردگی و جلای مورد نظر معمولاً از پوششی کروم بر روی نیکل استفاده می‌کنند.

آبکاری کروم چیست؟

کروم فلزی است سخت، شکننده و به رنگ سفید- نقره‌ای است که در مقابل مواد قلیایی، گازها و نمک‌ها مقاومت خوبی دارد؛ اما در مقابل اسید سولفوریک، اسید کلریدریک و سایر اسید‌های هالوژن‌دار تاثیر پذیر است.. به منظور براق و مقاوم شدن برخی از فلزات در مقابل خورده شدن و زنگ زدن، سطح آن‌ها را با لایه نازکی از کروم می‌پوشانند.

آبکاری PVD چیست؟

مقاوم‌ترین نوع آبکاری، آبکاریPVD   است که در این روش آبکاری، لایه‌هایی بسیار خالص در اثر تبخیر در شرایط خلأ بر روی سطح جامد تشکیل می‌شود. اصول این نوع آبکاری که روش‌های مختلفی دارد، عموماً بر پایه اثرات فیزیکی است. شیرآلات طلایی و طلایی مات، شیرآلات استیل و شیرآلات رزگلد دارای آبکاری پی وی دی هستند.

شیرآلات طلایی می‌توانند آبکاری طلای واقعی داشته باشد که بسته به ضخامت روکش، قیمت متفاوتی پیدا دارند و در نهایت بسیار گران قیمت هستند یا اینکه با استفاده از آلیاژها روکشی به رنگ طلایی داشته باشند. نحوه تمیز کردن شیر طلایی و دیگر انواع شیرآلات در ادامه ذکر شده است.

چگونه شیرآلات ساختمان را تمیز کنیم؟

برای تعویض، تمیز کردن یا حتی تعمیر شیرآلات ساختمانی، آگاهی از نوع روکش و جنس آن‌ها می‌تواند تا حدودی کار شما را راحت‌تر کند. تمیز کردن شیرآلات بسته به نوع روکش به کار رفته در آنها همیشه باعث زیباتر شدن فضای آشپزخانه، دستشویی و حمام میشود. اما باید توجه کنیم که برای تمیز کردن از چه موادی استفاده کنیم تا آسیبی به آبکاری شیرآلات نرسد و همچنین باعث سیاه شدن و کدر شدن آنها نشود. معمولا برای پاک کردن و تمیز کردن شیر طلایی و دیگر انواع شیرالات از آب گرم و مایع ظرفشویی استفاده می‌شود.

تمیز کردن با مایع ظرفشویی

 اگر شیر آب خیلی کثیف نیست برای براق کردن، روی آن استفاده از آب و مایع ظرفشویی و یک دستمال خشک و تمیز کافیست. باید دقت داشته باشید که بعد از اینکه هر مایعی را روی بدنه‌ی شیرهای آب می‌زنید به خوبی با یک پارچه تمیز، خشک کنید تا لکه‌های آب روی آن باقی نماند.این روش را روی شیرهای روشویی که کمتر استفاده می شوند امتحان کنید.

تمیز کردن با سرکه

در روش دیگر، برای از بین بردن جرم‌های روی شیر آب از سرکه سفید استفاده می‌شود. اگر شیرآب را مدت طولانی تمیز نکنید ممکن است بدنه آن جرم بگیرد که در این صورت باید با کمک مواد قوی‌تر نسبت به تمیز کردن آن‌ها اقدام کنید. سرکه سفید گزینه خوبی برای اغلب شیرآلات است، اما در ابتدا مطمئن شوید که این ماده طبیعی قوی، هیچ آسیبی به بدنه شیرآلات وارد نکند.

استفاده از جوش شیرین و خمیردندان

همچنین خمیردندان و جوش شیرین برای از بین بردن لکه‌ها مناسب هستند. جوش شیرین برای تمیز کردن بسیاری از سطوح انتخاب خوبی است و براحتی می‌تواند لکه‌های موجود روی بدنه انواع شیرآلات ساختمانی را از بین ببرد. فقط لازم است، مقدار کمی جوش شیرین را با مقداری خمیردندان و مقداری آب ترکیب کنید و با این محلول شیرآلات خانه خود را تمیز کرده و لکه‌های موجود در آن‌ها را از بین ببرید. به روش تمیز کردن چند نوع از شیرآلات بطور اختصاصی آشنا می‌شویم:

نحوه تمیز کردن شیر طلایی

در این بخش به نحوه تمیز کردن شیر طلایی با استفاده از روش‌های کاربردی و آسان می‌پردازیم که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.یکی از زیباترین مدل شیرهای طلایی شیر روشویی مدل کوانتوم طلایی است .

 می‌توانید چند بار در هفته از محلول آمونیاک و پارچه برای تمیز کردن شیر طلایی استفاده کنید.

  • همیشه یک پارچه و یا حوله‌ای تمیز و نرم را در کنار شیرآلات خود قرار داده و از آن برای تمیز کردن روزانه استفاده نمایید.
  • از دیگر موارد مربوط به نحوه تمیز کردن شیر طلایی، استفاده از اسپری مخصوص شیرآلات طلایی می‌باشد. به این صورت که مقداری از اسپری را روی شیرآلات زده و به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید بماند، سپس می‌توانید با دقت سطوح را شستشو داده و با پارچه‌ای نرم و تمییز آنها را خشک کنید.
  • یکی از مواردی که در نحوه تمیز کردن شیر طلایی مهم می‌باشد این است که از مواد شوینده شیمایی مانند وایتکس و جوهرنمک باعث تغییر رنگ و خراب شدن آبکاری شیرآلات می‌شوند خودداری کنید. به همین دلیل توصیه می‌‌شود که از مواد طبیعی که قابل دسترس هم هستند استفاده کنید.

سخن پایانی

در دنیای امروز، در فضایی هستیم که حتی بسیاری از افراد از طبقه متوسط هم به نحوی از امکانات مدرن و در عین حال زیبا و با کیفیت برخوردار هستند. اما باید در کنار لذت بردن از این وسایل زیبا نگهداری و مراقبت لازم را از آن‌ها داشت. همانطور که با ما همراه بودید در این مقاله از سایت شیرآلات ساختمانی کی ای جی  به نحوه تمیز کردن شیر طلایی پرداخته شد که رنگ و طرح این شیرآلات در زیبایی دکوراسیون آشپزخانه تاثیر فراوانی دارد. در واقع هر نوع ابزاری روش تمیزکاری خاص خود را دارد که آگاهی از آنها موجب افزایش عمر مفید وسیله مورد نظر خواهد شد.

Write a comment