سفت شدن شیر آب اهرمی – بررسی علل و راهکارهای رفع

مقدمه

شیر اهرمی یکی از شیرهایی است که با توجه به کاربرد راحت و کیفیت مناسب آن امروزه در خانه‌ها کاربردهای فراوانی دارد. این شیرها را معمولا در آشپزخانه نصب می‌کنند اما در جاهای دیگری نیز می‌توان آن را نصب کرد. با وجود کیفیت بالای این شیرها و استفاده فراوان از آن‌ها، گاهی دچار مشکلاتی می‌شوند. به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که برای این شیرها ایجاد می‌شود، سفت شدن آن‌ها است. سفت شدن شیر آب اهرمی ممکن است به دلایل متفاوتی اتفاق بیافتد و راهکارهایی نیز برای حل این مشکل وجود دارد.

اگر شما نیز از این نوع شیرها در خانه استفاده می‌کنید و با آن‌ها دچار مشکل شده‌اید، با ما همراه باشید چرا که قصد داریم راهکاری برای حل این مشکل در اختیار شما قرار بدهیم.

خراب شدن شیر آب اهرمی

شیرآلات اهرمی

شیرهای اهرمی نوعی از شیرها هستند که برخلاف شیرهای سنتی که پیچی بودند و از طریق پیچاندن جریان آب را کنترل می‌کردند، از یک اهرم استفاده می‌کنند. این اهرم به راحتی جریان آب را کنترل می‌کند. شیرهای آب اهرمی به نوبه خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. سه دسته اصلی این شیرها، شیرهای اهرمی سرامیکی و شیرهای اهرمی کارتریجی و شیرهای تک دسته هستند.شیر های اهرمی در انواع شیر روشویی ، شیر ظرفشویی و غیره موجود است .

شیرهای اهرمی سرامیکی نوعی از شیرها هستند که دسته آن‌ها سرامیکی است و یک اهرم در طول بدنه استوانه دارند. این شیرها بهترین نوع شیرهای اهرمی هستند و کمتر از انواع دیگر دچار مشکلاتی مانند سفت شدن شیر اهرمی می‌شوند.

مدل کارتریجی نوع دیگری از شیرآلات اهرمی است. این نوع از شیر آلات فاقد مغزی هستند و از کارتریج استفاده می‌کنند. این مدل خود به دو نوع تقسیم می‌شود که شامل مدل‌های تک دسته و دو دسته تقسیم می‌شوند و از نظر کارکرد با هم متفاوت هستند.

در نوع سوم از شیر آلات اهرمی که با نام تک دسته شناخته می‌شوند، مغزی توپی وجود دارد. این مغزی در بالای خروجی شیر مشخص است.یکی از زیباترین شیر های اهرمی در مدل شیرهای برند کی ای جی مدل ریمو می باشد

علت‌های سفت شدن شیر آب اهرمی

سفت شدن شیر آب اهرمی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مثلا خراب شدن کارتریج در شیر آب اهرمی کارتریج دار و یا خراب شدن توپی باشد. همچنین یکی دیگر از دلایل ممکن است این باشد که واشر دچار فرسودگی شده است. همچنین جرم گرفتن مغزی یا کارتریج نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل اصلی باشد. گاهی نیز خشک شدن مغزی و واشر می‌تواند روی سفت شدن شیر اثر داشته باشد. گاهی نیز ممکن است علت‌های دیگری نیز وجود داشته باشد. هر کدام از این نقص‌ها را می‌توان به شکل خاصی حل کرد.

علت سفت شدن شیر آب اهرمی

جرم گرفتگی

زمانی که مغزی یا کارتریج به علت جرم گرفتگی باعث سفت شدن شیر آب اهرمی می‌شود، باید قطعات مورد نظر را جدا کنید و این قطعات را از جرم بزدایید. در صورتی که این جرم با آب از بین برود نیازی به مواد دیگر نیست ولی اگر این جرم سفت شده باشد و به کاتریج یا مغزی چسبیده باشد، بدون شک باید از مواد جرم زدا استفاده کنید.

یکی از اصلی‌ترین موادی که استفاده از آن به جای جرم زداها مرسوم است، سرکه و آب است. سرکه به علت خاصیت  جرم زدایی و در دسترس بودن در بسیاری از خانه‌ها می‌تواند به نوعی کار جرم زدا را انجام بدهد. استفاده از سرکه گاهی به این علت است که برخی از افراد معتقد هستند استفاده مکرر از مواد جرم زدا باعث خواهد شد که فلزات زودتر دچار زنگ زدگی شوند. در صورتی که بتوانید تمامی قطعات شیر آب اهرمی را جرم زدایی کنید در آینده احتمال گرفتگی و سفت شدن شیر آب اهرمی کم می‌شود.

خشکی

همانطور که گفتیم گاهی اواقت سفت شدن شیر آب اهرمی به خاطر خشکی واشر و مغزی یا کارتریج است. در چنین حالتی شما باید این قطعات را در ابتدا باز کنید و سپس آن‌ها را روغن کاری کنید. هنگام باز و بسته کردن قطعات شیر باید حتما دقت لازم را داشته باشید چرا که عدم بستن صحیح واشر و مغزی و کارتریج می‌تواند باعث شود که شیر آب اهرمی مجددا دچار مشکل شود و یا گاهی به خوبی بسته و باز نشود.

خرابی واشر و مغزی

برای خرابی واشر و مغزی تقریبا هیچ راهکاری جز تعویض این قطعات وجود ندارد. البته این تعویض باید با دقت انجام شود. در ادامه دستور العمل تعویض واشر و مغزی را خواهیم دید.

خرابی واشر و مغزی شیر اهرمی

روش تعویض شیر اهرمی

گام اول

همانطور که گفتیم برای تعویض مغزی و کارتریج نیاز به این است که شیر آب را باز کنید. اولین قدم برای انجام این کار این است که شیر فلکه را ببیند. در صورتی که فلکه آب باز باشد، با باز کردن شیر احتمالا آب فوران خواهد کرد و اجازه باز کردن و یا بستن شیر را به شما نمی‌دهد.

گام دوم

گام بعدی برای رفع مشکل سفت شدن شیر آب این است که دسته شیر را در حالت باز قرار بدهید. این کار باعث می‌شود که شیر راحت‌تر باز شود. در پایین لوله شیر آب معمولا یک سوراخ وجود دارد که می‌توان از آن برای باز کردن شیر استفاده کرد. در صورتی که یک آچار آلن داشته باشید می‌توانید آن را روی پیچ زیر دسته بگذارید و به آرامی آن پیچ را باز کنید. پس از این که پیچ را باز کردید، دسته شیر و پوشش میله جدا خواهد شد و می‌توانید آن‌ها را کنار بگذارید. وقتی که این کار را انجام دادید، می‌توانید به خوبی مغزی و واشر شیر آب اهرمی را ببینید. پس از این که آن را دیدید، می‌توانید آن‌ها را طبق هدف مورد نظر خود انجام بدهید.

گام سوم

اگر قصد داشته باشید که شیر را روغن کاری کنید، می‌توانید این کار را بدون بیرون آوردن مغزی و کارتریج نیز انجام بدهید. با این حال ممکن است در طول این فرآیند برخی از نقاط آن‌ها به خوبی روغن کاری نشود و مشکل سفت شدن شیر آب اهرمی به خوبی حل نشود.

رسوب شیر آب اهرمی

در صورتی که قصد داشته باشید این قطعات را بیرون بیاورید بهتر است که این کار را به یک تعمیرکار بسپارید. با این حال اگر قصد داشته باشید که خودتان آن را بیرون بیاورید، باید ابتدا مغزی و لاستیک را از داخل توپی خارج کنید. برخی از شیر آب‌های اهرمی شیر آب‌هایی هستند که توپی آن به سادگی بیرون نمی‌آیند؛ در چنین حالتی معمولا باید میله را بالا بکشید تا توپی به راحتی جدا شود.

در این حالت می‌توانید مغزی و واشر را به خوبی مورد بررسی قرار بدهید. در صورتی که جرم گرفتگی وجود داشته باشد می‌توانید آن‌ها را جرم زدایی کنید و در صورتی که واشر و مغزی یا کارتریج خراب شده باشد می‌توانید به راحتی اقدام به تعویض آن‌ها کنید. این مسئله در مورد کارتریج بسیار مرسوم است. عمر این قطعه چندان زیاد نیست و در صورتی که دچار مشکلاتی شود، معمولا تعمیرکاران مجرب ترجیح می‌دهند که آن را تعویض کنند. استفاده از روغن برای مغزی و واشر به میزان کم می‌تواند همیشه مفید باشد و باعث شود که مشکل سفت شدن شیر آب اهرمی حتی به میزانی کم از بین برود. استفاده از گریس نیز می‌تواند مفید باشد و به شما این امکان را می‌دهد که در بازه‌های زمانی طولانی نیازمند روغن کاری شوید.

نکته مهم؛ تنوع شیرهای آب اهرمی

نکته مهمی که برای تعمیر سفت شدن شیر آب اهرمی وجود دارد این است که طبق دسته بندی شیر آب اهرمی، تشخیص مشکل، فرآیند باز کردن و بستن شیر و همچنین فرآیند تعمیر آن ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال در شیرهای اهرمی که دارای مغزی توپی هستند، ترجیح تعمیرکاران بر این است که آن را روغن‌کاری کنند و فقط در صورتی آن را تعویض کنند که مشکلات جدی وجود داشته باشد.

تعویض مغزی شیرآب اهرمی

با این حال، این مسئله معمولا در مورد شیرهای اهرمی کارتریج دار وجود ندارد. معمولا تعمیرکاران ترجیح می‌دهند که این قطعه را تعویض کنند. در شیر آب‌های اهرمی سرامیکی معمولا برای حل مشکل سفت شدن اقدام به تعویض قطعات نمی‌کنند. علت این مسئله این است که قطعات مورد استفاده در این نوع از شیر آلات بسیار مقاوم هستند و به ندرت و در بازه‌های زمانی چند ساله دچار مشکل می‌شوند. وقتی که این نوع شیر آلات دچار مشکل سفت شدگی شوند، معمولا اولین تشخیص این است که این شیر دچار مشکل جرم زدگی شده است. به همین ترتیب اقدام به باز کردن شیر می‌کنند و سپس قطعات آن را با استفاده از سرکه و یا با استفاده از جرم زداها، تمیز می‌کنند و سایر قطعات را سر جای خود قرار می‌دهند.

در مورد باز و بسته کردن قطعات مختلف این مسئله متنوع‌تر است و ممکن است دو نوع از یک مدل شیر آب اهرمی به روش‌های گوناگونی باز شوند. در صورتی که با بازکردن شیر آب خود آشنا نیستید بهتر است که این کار را به تنهایی انجام ندهید.

سخن پایانی

در این مطلب مروری بر شیرهای اهرمی داشتیم و دیدیم که این نوع شیرها یکی از مرغوب‌ترین شیرهای آب در ساختمان‌ها هستند. همچنین، دیدیم که علیرغم کیفیت بالای این شیرها، دارای نقص‌هایی نیز هستند.. یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی این شیرهای آب یعنی سفت شدن شیر آب اهرمی را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین دیدیم که این مشکل دارای راه حل‌هایی است و می‌توان با استفاده از راهکارهای ارائه شده این مشکل را حل کرد. در صورتی که تجربه کافی در زمینه تعمیر شیرآلات ندارید بهتر است که این کار را به متخصصان و تعمیرکاران بسپارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن این مشکل را حل کنند.

Write a comment