تعویض شیلنگ روشویی چگونه انجام می‌شود – چرا باید این کار را انجام داد؟

مقدمه

تعویض شیلنگ روشویی کار ساده‌ای است، اما افراد زیادی نمی‌توانند این کار را انجام دهند. برای اینکه بتوانید به خوبی شیلنگ روشویی را تعویض کنید، باید با مراحل آن آشنا باشید. در غیر این صورت این امکان وجود دارد که شیر و شیلنگ را خراب کنید. شما به راحتی می‌توانید با دنبال کردن مراحل تعویض شیلنگ از بالا تا پایین روشویی را تعمیر کنید. شیلنگ‌های روشویی معمولا از پلاستیک و یا فلز ساخته شده‌اند که نوع فلزی آن‌ها بسیار با کیفیت بوده و از مقاومت بیشتری نسبت به شیلنگ‌های پلاستیکی دارند.

اگر می‌خوهید همزمان با شیلنگ‌های خود شیر روشویی را نیز نصب و یا تعویض کنید، باید تمام قطعات و یک شیر کامل را در اختیار داشته باشید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره تعویض شیلنگ روشویی در اختیار شما قرار دهیم.

تعویض شیلنگ

تعویض شیر روشویی

تعویض شیر روشویی مراحل زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها تعویض شیلنگ روشویی است. برای اینکه بتوانید شیر روشویی را تعویض کنید باید مراحل زیر را دنبال کرده و آن‌ها را خیلی دقیق انجام دهید. از ابزارهایی که برای تعویض شیر روشویی لازم است، می‌توان به نوار تفلون، انبر دست و یا انبر قفلی و آچار فرانسه اشاره کرد. سعی کنید که یک شیر آب با کیفیت خریداری کنید که داخل آن زنگ نزند. شیر آب‌های فولادی و آلومینیومی معمولا از دیگر شیرها بهتر هستند و کارایی خوبی را نیز ارائه می‌دهند.

مرحله اول

برای اینکه بتوانید شیر روشویی را تعویض کنید، در ابتدا باید فلکه ساختمان را ببندید تا آب وارد لوله‌ها نشود.

مرحله دوم

در مرحله دوم نوبت به باز کردن شیر می‌شود. معمولا شیرهای آب را در پایین‌ترین نقطه لوله خروجی آن باز می‌کنند و سپس به سراغ باز کردن پیچ‌های سرد و گرم آن می‌روند. در زمان باز کردن پیچ حواستان باشد که واشرها و پیچ ها را از لوله جدا کنید تا شیر جایگزین به خوبی در سر جای خود قرار بگیرد. معمولا شیرهای نو با خود همه قطعات لازم را دارند و نیازی به قطعات شیر قبلی نیست.

ابزار برای تعویض شیلنگ روشویی

مرحله سوم

در مرحله سوم باید پیچ‌های سرد و گرم را به لوله‌های روشویی وصل کنید. در زمان وصل کردن پیچ‌ها مراقب باشید که همه چیز را در سر جای خود قرار دهید و هیچ قطعه‌ای را کم و یا اضافه نبندید. اگر یک قطعه را فراموش کنید و یا یک قطعه را اضافه ببندید، ممکن است که در آخر دچار مشکل شوید و مجبور به باز کردن دوباره شیر شوید. سپس لوله خروجی را وصل کرده و از اتصال آن اطمینان حاصل نمایید. بعد از آن نوبت به تعویض شیلنگ روشویی می‌شود که در ادامه توضیحات بیشتری را در این باره ارائه خواهیم داد.

مرحله چهارم

عایق بندی شیر و پیچ را فراموش نکنید. این کار باعث می‌شود که عمر شیرها بیشتر شود. به مدت طولانی خیلی خوب به کار خود ادامه دهند. همچنین در صورتی که عایق بندی را به درستی انجام دهید، آب از شیر و پیچ‌ها نشتی نمی‌کند.

چرا شیلنگ روشویی باید تعویض شود

در برخی موارد شاهد این هستیم که آب کمی به روشویی می‌رسد و نسبت به قبل فشار آب کمتر شده است. در این صورت می‌توان گفت که احتمال سوراخ شدن و یا نشتی از شیلنگ روشویی وجود دارد. در برخی مواقع نیز ممکن است از طول عمر شیلنگ گذشته باشد و با اینکه هنوز سوراخ نشده و یا نشت نکرده است، باید آن را تعویض کنید. همانطور که می‌دانید در طول روز آب زیادی از شیلنگ روشویی انتقال پیدا می‌کند و املاح و موادی که در آب است، باعث می‌شود که به مرور زمان شیلنگ از داخل پوسیده شود و روزی که انتظارش را ندارید شیلنگ پاره شده و امکان دارد که خانه شما کثیف شود.

علت تعویض شیلنگ روشویی

اگر در آب خود کثیفی و یا رنگ نامتعارف آب را مشاهده کردید، حتما به شیلنگ روشویی خود سر بزنید، این امکان وجود دارد که شیلنگ شما جرم گرفته باشد و آن جرم را به آب منتقل کند. در این صورت تنها راه رفع این مشکل تعویض شیلنگ روشویی است. اگر شیلنگ روشویی را تعویض کردید، سعی کنید از نوع با کیفیت آن استفاده کنید تا نه جرم بگیرد و نه سوراخ شود. همچنین طول عمر شیلنگ را در زمان خرید در نظر بگیرید.

تعویض شیلنگ روشویی

تعویض شیلنگ در هر نوع روشویی ممکن است متفاوت باشد و شما نیز سعی کنید با توجه به علمی که در تعویض شیلنگ دارید، اقدام به تعویض شیلنگ کنید. تعویض شیلنگ مراحلی دارد که باید در آن مراحل ابزارهایی را همراه خود داشته باشید که بتوانید این کار را انجام دهید.

ابزاری که برای تعویض لوله باید همراه خود داشته باشید عبارت است از:

  • انبر قفلی
  • آچار فرانسه و دیگر آچارها
  • نوار تفلن
  • چسب سیلیکون (در صورت نیاز)

مرحله اول

در ابتدا باید برای شروع تعویض باید ابزار خود را آماده کرده و ورودی و خروجی شیلنگ را به روشویی بیابید. حواستان باشد که در هنگام باز کردن پیچ به اشتباه شیلنگ‌های دیگر را باز نکنید.

استفاده از تعمیر کار برای تعویض شیلنگ روشویی

مرحله دوم

در این مرحله باید مطمئن شوید که فلکه آب بسته است و آبی در لوله‌ها وجود ندارد. توجه کنید که وقتی فلکه آب را بستید به مدت 5 دقیقه شیر آب را باز بگذارید تا آب درون لوله‌ها خالی شود. در غیر این صورت ممکن است آب لوله‌های برای شما مزاحمت ایجاد کنند و یا خانه شما را کثیف کند.

مرحله سوم

در این مرحله باید شیرهای پیسوار را باز کنید. در هنگام باز کردن این شیرها به این نکته توجه کنید که معمولا درون شیلنگ مقداری آب باقی می‌ماند و می‌توان آن را درون یک ظرف کوچک خالی کنید. همچنین در زمان باز کردن آن‌ها فراموش نکنید که واشر و پیچ را از روشویی جدا کنید تا گم نشوند. اگر داخل شیلنگ را رسوب و جرم گرفته بود، می‌توان آن را با آب فشار قوی تمیز کنید. اما اگر قصد تعویض شیلنگ را دارید، می‌توان شیلنگ قبلی را دور بیاندازید.

مرحله چهارم

حال نوبت به جایگزین کردن شیلنگ‌ها با یکدیگر می‌رسد. برای اینکه شیلنگ را به خوبی جایگزین کنید، باید در ابتدا یک سمت از شیلنگ را به خوبی ببندید و سپس سمت دیگر شیلنگ را به روشویی وصل کنید. در زمان نصب فراموش نکنید که واشر و پیچ هر دو سمت شیلنگ را به خوبی در سر جای خودشان قرار دهید.

اگر قصد تعویض شیلنگ را ندارید و شیلنگ نیز تقریبا سالم است، می‌توانید با استفاده از چسب سیلیکون استحکام شیلنگ را افزایش داده و سوراخ‌های شیلنگ را بپوشانید.

راهنمای تعویض شیلنگ روشویی

سعی کنید که از یک شیلنگ با کیفیت برای روشویی خود استفاده کنید تا مجبور به تعویض زود هنگام شیلنگ نشوید. این کار هم برای خودتان بهتر است و هم جرم آب را کاهش می‌دهد. توجه کنید در صورتی که پیچ‌ها شل بودند و از سر و ته شیلنگ‌ها آب چکه می‌کرد، می‌توانید برای رفع چکه کردن آب از نوار تفلن استفاده کنید تا پیچ‌ها خیلی محکم به یکدیگر متصل شده و دیگر نشتی نداشته باشند. جالب است بدانید که فیلترهایی وجود دارند که درون این شیلنگ‌ها قرار گرفته و آب را تصفیه می‌کند. وجود این فیلترها باعث می‌شود که طول عمر لوله افزایش پیدا کند و جرم کمتری به درون لوله راه پیدا کند.

نکاتی برای تعویض شیر و شیلنگ روشویی

تعویض شیر و شیلنگ روشویی اصول و نکاتی دارد که در صورت رعایت کردن آن‌ها می‌توانید آن‌ها را به بهترین شکل عوض کنید. در ادامه به این نکات اشاره می‌کنیم.

  • سعی کنید در تعویض شیلنگ روشویی از نوار تفلن استفاده کنید تا شیرها و پیچ‌ها محکم شوند
  • در انتخاب شیرها و شیلنگ‌ها دقت کنید تا آن‌ها را با بهترین کیفیت خریداری کنید
  • در زمان باز کردن شیر و شیلنگ، حتما را فلکه ببندید و شیر را باز کنید تا آب لوله خالی شود
  • قبل از اینکه فلکه را باز کنید، حتما اتصالات را بررسی کنید
  • در باز و بسته کردن شیر و شیلنگ قطعات را کم و یا زیاد نبندید
  • سعی کنید که از فیلتر برای شیلنگ خود استفاده کنید تا سطح جرم در لوله کمتر شود
تعویض شیلنگ روشویی در خانه

سخن پایانی

در این مطلب با موضوع تعویض شیلنگ روشویی با شما خوانندگان عزیز همراه بودیم و نکاتی را در این باره به شما گفتیم. اگر قصد تعویض شیلنگ و شیر روشویی خود را دارید، اما نمی‌دانید که چطور این کار را انجام دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که نزد یک تعمیرکار بروید تا این کار را برای شما انجام دهد. قیمت انجام این کار زیادی نیست و معمولا با قیمت خوبی این کار انجام می‌شود. همچنین تعمیرکارها با خودشان انواع قطعات را دارند و در صورتی که شیر آب شما نیاز به قطعه داشته باشد، تعمیرکارها به سادگی آن را تعویض می‌کنند.

Write a comment