انواع آبکاری در شیرآلات چه کاربردی دارد؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟

انواع آبکاری در شیرآلات

مقدمه

اگر قصد دارید تا شیرآلات کنونی منزل را تعویض کنید و یا برای خانه جدید نیاز به شیرآلات دارید، بهتر است در ابتدا با انواع آبکاری در شیرآلات آشنا شوید و بدانید کدام نوع آبکاری برای شیرآلات شما مناسب است. شیرآلات مهم‌ترین قسمت حمام، آشپزخانه و سرویس بهداشتی شما است که باید اهمیت زیادی به آن‌ها بدهید و بهتر است در انتخاب شیرآلات دقت بیشتری داشته باشید و آن‌ها را با بهترین کیفیت انتخاب کنید. در زمان انتخاب به نوع و کیفیت آبکاری بدنه شیرآلات نیز توجه بیشتری کنید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را درباره انواع آبکاری در شیرآلات در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهیم.

 آبکاری در شیرآلاتانواع آبکاری در شیرآلات

برای اینکه بدانید چه نوع آبکاری برای شیرآلات مناسب‌تر است، باید جنس شیرآلات را بدانید. به طور مثال اگر شیرآلات برنجی داشته باشید، بهتر است که آبکاری برنج را انتخاب کنید. همچنین برای اینکه بتوانید شیرآلات بادوامی داشته باشد، حتما باید به جنس بدنه دقت داشته باشید. پس از جنس شیرآلات، آبکاری شیر یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن اهمیت بدهید. به طور کلی چند مورد آبکاری متداول در تمامی شیرآلات وجود دارند که عبارت از آبکاری کروم، برنج، برنز، مس و استیل هستند.

رایج‌ترین نوع آبکاری در بین فلزات، آبکاری با کروم است و از دیگر جنس‌های آبکاری برای شیرآلات و تولیدات خاص استفاده می‌شود. معمولا برای آبکاری از مرغوب‌ترین جنس فلز باید استفاده کرد که بازده خوبی داشته باشد و در غیر این صورت بعد از گذشت زمان کوتاهی، شیرآلات آبکاری شده به حالت اولیه خود باز خواهند گشت. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا انواع آبکاری در شیرآلات را به شما معرفی کنیم.

آبکاری شیرالات با کروم

همانطور که گفتیم آبکاری شیر آلات با روکش کروم در بین انواع آبکاری در شیرآلات کاربرد بیشتری دارد. کروم، رنگی شبیه به نقره دارد و اکثر شیرآلات منزل نیز نقره‌ای هستند. زیبایی در کنار دوام این نوع آبکاری باعث شده تا استفاده از آن زیاد شود. آبکاری کروم بر روی فلزات باعث می‌شود تا شیرآلات قدرت انعکاس نور پیدا کنند و زیبایی خاصی بگیرند و تا حدودی شبیه به آینه شوند. چیزی که باعث ایجاد این انعکاس می‌شود، وجود نقره و نیکل در داخل آبکاری کروم است. اما انعکاس نقره و نیکل با گذشت زمان از بین می‌روند.در بین شیرآلات حمام کی ای جی نمونه های کروم زیبایی موجود است .

کروم در مقال انواع گازهای قلیایی و انواع نمک‌ها مقاوم است که همین امر باعث شده تا پوشش خوبی برای شیرآلات باشد. البته باید حواستان باشد که اسید سولفوریک و اسید کلریدریک و سایر اسیدهای هالوژن‌دار و درجه حرارت مختلف بر روی کروم تاثیر می‌گذارند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که برای تمیز کردن کروم از این اسیدها استفاده نکنید و به جای آن‌ها فقط از محلول سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. به طور کلی شیرآلات نقره‌ای کروم از مدل‌های معروف در بازار هستند و طرفداران زیادی نیز دارند و می‌توان آن‌ها را در هر سبکی اجرا کرد.

آبکاری شیرالات با برنج

شیرآلات برنج یا برنجی به رنگ طلایی یا قهوه‌ای در بازار موجود هستند و در صورت فرسوده شدن آن‌ها از آبکاری برنج برای جلا دادن و بازسازی شیرآلات استفاده می‌شود. جالب است بدانید که برنج یک آلیاژ است که از دو فلز روی و مس تشکیل شده و به دلیل نزدیک بودن رنگ آن به برنج قهوه‌ای، نام آن را برنج گذاشته‌اند. این آلیاژ فلزی به دلیل کارایی و رنگی که دارد، در ابزارها و وسایل زیادی استفاده می‌شود. با توجه به رنگی که فلز برنج دارد، از آن به عنوان روکش طلایی نیز استفاده می‌شود و می‌توان گفت که برای آبکاری شیرآلات طلایی کاربرد زیادی دارد. این فلز مقاومت زیادی دارد و در کوتاه مدت دچار اکسایش و فرسایش نمی‌شود.در مدل های شیرها توالت کی ای جی رنگ طلایی با طراحی بسیار زیبایی برای انتخاب شما عزیزان در نظر گرفته شده است.

جالب است بدانید که وجود مس در برنج باعث شده تا خاصیت میکروب‌کشی نیز پیدا کند. به همین دلیل است که از این آبکاری در بیمارستان‌ها نیز استفاده زیادی می‌شود. به دلیل خواصی که برنج دارد، به طور کلی قیمت بیشتری از آبکاری کروم دارد. اما رنگ و روکش آن که فضای خانه شما را بسیار زیبا می‌کند نیز در قیمت آن تاثیرگذار است. از این فلز اغلب برای آبکاری شیرآلات طلایی استفاده می‌شود و آن‌ها را می‌توان در دو نوع مات و یا شفاف آبکاری کرد. روکش‌های مات لکه و اثر انگشت را به خود جذب نمی‌کنند و در مقابل پر زرق و برق نیز نیستند. اما روکش‌های شفاف بسیار زیبا هستند، اما لکه و اثر انگشت بر روی آن‌ها باقی می‌ماند.

آبکاری شیرالات با اپوکسی

آبکاری اپوکسی دارای فلز نیست و یک نوع آبکاری غیر فلزی بوده که در رنگ‌های مختلفی در بازار موجود است. این رنگ‌ها سفید، بادامی، سیاه و رنگ‌های مرسوم دیگر هستند. به طور مثال استفاده از شیر آلات سیاه در درون سرویس‌های بهداشتی، حمام و ظرفشویی‌ها در خانه‌های ایرانی در حال افزایش است، زیرا با هر دکور و چیدمانی هماهنگ می‌شود و بسیار شیک و مدرن است. برای داشتن شیرآلات سیاه رنگ به آسانی می‌توانید از آبکاری اپوکسی استفاده کنید.

آبکاری شیرالات با اپوکسیاگر به رنگ سیاه علاقه ندارید، احتمالا روکش‌های نقره‌ای و طلایی نظر شما را جلب خواهند کرد. زیرا معمولا کاشی‌هایی که در حمام استفاده می‌شود به رنگ سفید بوده که رنگ نقره‌ای به آن نزدیک است و یا به رنگ‌هایی نزدیک به طلایی هستند. جالب است بدانید آبکاری اپوکسی در بین دیگر انواع آبکاری در شیرآلات چرک، لکه و اثر انگشت را به خود جذب نمی‌کند و اگر کثیف شود به آسانی می‌توانید آن را با محلول سرکه و جوش شیرین تمیز کنید. اما باید بدانید که این نوع روکش، کمی گران‌تر از روکش برنجی و کروم است.

آبکاری شیرالات با مس

همانطور که می‌دانید فلز مس در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و مس درون ابزار، لوله‌ها دستگیره‌ها و شیرآلات زیادی استفاده می‌شود. آبکاری با مس در بین انواع آبکاری در شیرآلات مقاوم‌ترین آن‌ها بوده و زیبایی زیادی دارد. زمانی که مس در مجاورت هوای آزاد قرار می‌گیرد، یک نوع زنگ‌زدگی به نام زنگار در آن ایجاد می‌شود که به رنگ سبز و یا قهوه‌ای است و باعث می‌شود مس در برابر آب و خوردگی مقاوم شود. می‌توان گفت که زنگار مس ضد آب است و در گذشته از آن‌ها در سقف خانه‌ها استفاده می‌شد. تنها عیب و ایرادی که آبکاری مس دارد، نرمی و چکش خوار بودن آن است که باعث می‌شود، به مراقبت نیاز داشته باشد.شیرهای مدل کوانتوم کی ای جی دارای رنگ بندی متفاوت از جمله رزگلد می باشد.

آبکاری برنزخاصیت دیگر مس هم ضد باکتری بودن آن است که باعث می‌شود گزینه مناسب‌تری در محیط‌های آلوده به میکروب باشد. علاوه بر این موارد، شیرآلات با آبکاری مسی بسیار زیبا هستند و با رنگ و سبز قرمز خود، به آشپزخانه یا سرویس بهداشتی شما جلوه خاصی می بخشند. از این نوع آبکاری اغلب در شیرآلات سرویس‌های بهداشتی عمومی و بیمارستان‌ها، شیرآلات مترو و دیگر مکان‌ها استفاده زیادی می‌شود.

آبکاری شیرالات با روکش برنز

جالب است بدانید که برنز یک آلیاژ است که در ترکیب دو فلز مس و قلع تشکیل شده است. به برنزی که دارای قلع است، برنز قلع‌دار نیز می‌گویند که انواع دیگر آن از ترکیب مس با آلمینیوم، منگنز و حتی فسفر تولید می‌شود. برنزی که دارای قلع است، معمولا از برنج کمی قوی‌تر هستند و مقاومت آن‌ها در زمان سرما و خوردگی است. وجود قلع و مس در برنز باعث شده تا این نوع آبکاری استحکام و مقاومت زیادی را به دست آورد. باید بدانید که برنز ضعیف یا بی‌کیفیت نیز در بازار وجود دارد، اما معمولا برای آبکاری استفاده نمی‌شود.

آبکاری مسبه طور کلی آلیاژهایی که دارای قلع و مس هستند، مقدار قلعی که دارند کمتر از 10 درصد بوده و همین امر باعث می‌شود تا رنگ برنز شبیه به رنگ فلز مس شود. برای اینکه شیرآلات با دوام و مقاومی داشته باشید که رنگ طلایی و زیبایی نیز داشته باشند، می‌توانید از شیرآلات با روکش برنزی استفاده کنید. آبکاری برنزی جایگزین خوبی برای روکش مسی است و قیمت مناسبی نیز دارد. این نوع آبکاری ضد لک بوده و نگهداری از آن هم بسیار آسان است.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت کی ای جی انواع آبکاری در شیرآلات را به شما معرفی کردیم و اطلاعاتی را درباره هر یک از انواع آبکاری‌های پرکاربرد در بازار به شما دادیم. هر کدام از انواع آبکاری در شیرآلات قیمت خاصی دارند و شما باید با توجه به سلیقه و بودجه خود نوع آبکاری مورد نظر را انتخاب کنید. آبکاری شیرآلات معمولا سه الی چهار سال دوام دارد و اگر شیرآلات شما با کیفیت باشد، زمان بیشتری را در مقابل اکسایش و فرسایش دوام می‌آورد. بنابراین در زمان انتخاب شیرآلات سعی کنید که شیرآلات با کیفیتی خریداری کنید. نگهداری شما از شیرآلات نیز نقش اساسی در حفظ کیفیت آن‌ها برای سال‌های طولانی دارند و به همین دلیل بهتر است بهترین روش نگهداری و تمیزکاری شیرآلات را فرا بگیرید.

Write a comment