انواع رنگ شیرآلات | آشنایی با رنگ‌های شیرآلات و مقایسه آن‌ها با یکدیگر

مقدمه

طی سال‌های اخیر شیرآلات ایرانی به دلیل پیشرفت تکنولوژی و تغییر سلیقه افراد به یکی از صنایع موفق تبدیل شده‌اند. این صنایع از نظر کیفیت و طراحی ظاهری شیرآلات بسیار توانمند شده‌اند. از مواردی که می‌توان در زمینه صنعت شیرآلات به آن اشاره کرد، طراحی انواع رنگ شیرآلات می‌باشد که از نظر کیفیت مشابه شیرآلات خارجی می‌باشند. این تنوع رنگ باعث شده است که افراد برای فضاهایی مانند آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی دکوراسیونی متفاوت‌تر و زیباتر را به وجود بیاورند.
در این مقاله می‌خواهیم در مورد انواع رنگ شیرآلات، روش‌های رنگ 3کردن، کیفیت آبکاری و همچنین نکاتی در زمان خرید شیرآلات با شما صحبت کنیم. برای داشتن انتخابی مناسب از شیرآلات رنگی، در این مقاله با ما همراه باشید.

انواع شیرآلات رنگی

انواع رنگ شیرآلات

در گذشته بیشترین رنگ‌های رایج در شیرآلات، رنگ‌های مسی، طلایی و استیل بود و پیدا کردن رنگ‌های دیگر کاری بسیار دشوار بود. اما امروزه شیرآلات ساختمانی مثل شیر روشویی ، شیر ظرفشویی و … ضمن این که بخشی از تاسیسات ساختمان هستند، به عنوان یکی از اجزای مهم در زیباسازی دکوراسیون داخلی منازل تاثیر فراوانی دارند. انواع رنگ شیرآلات با آبکاری‌های گوناگون می‌توانند مورد استفاده بسیاری ازمنازل قرار بگیرندکه هریک از این رنگ‌ها فضایی متفاوت را برای مکان‌های مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام به وجود می‌آورد.

در این بخش می‌خواهیم به معرفی رنگ‌های رایج از شیرآلات بپردازیم تا با شناخت آن‌ها، رنگ زیبایی را به تناسب دکوراسیون منزلتان انتخاب کنید.

شیرآلات سفید رنگ

شیرآلات سفید رنگ از شناخته شده ترین شیرآلات رنگی در ایران می‌باشند که طرفداران مخصوص خود را دارد. شیرآلات سفید رنگ در کارخانه در دو طرح شیری و یخچالی تولید و روانه بازار می‌شود. این رنگ به خاطر کیفیت لعاب زیرین شیر، از استحکام بالایی برخوردار است و به راحتی از بین نمی‌رود.یکی از زیباترین مدل های شیر سفید را در دسته بندی شیر آلات رایمون کی ای جی میتوانید ببینید

شیر روشویی سفید

شیرآلات طلایی

یکی از انواع رنگ شیرآلات، رنگ طلایی می‌باشد که در دو مدل طلایی و طلایی مات تولید می‌شوند و همچنین بسیار زیبا و مدرن می‌باشند. در بین این دو مدل رنگ طلایی مات به دلیل مقاوم بودن در مقابل لکه، طرفداران بیشتری دارد.یکی از زیباترین این نوع شیر ، شیر توالت مدل کوانتوم طلایی می باشد.

شیرآلان طلایی رنگ

شیرآلات رنگ کروم

یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین انواع رنگ شیرآلات، رنگ کروم می‌باشد. رنگ کروم اصلی‌ترین نوع آبکاری و پرداخت را دارد و همچنین بیشترین کیفیت لعاب، مختص طرح‌های رنگ کروم است.زیباترین طرح های شیر کروم در شیرهای مدل آسبرت کی ای جی قابل مشاهده است.

رنگ کروم اصلی‌ترین نوع آبکاری و پرداخت را دارد

انواع دیگر رنگ‌ها

رنگ‌های دیگری مانند استیل مات، رزگلد، زیتونی و غیره برای شیرآلات وجود دارد که می‌توانند با سیلقه‌های گوناگون همخوانی داشته باشند. نکته‌ای که باید یادآوری کنیم این است که این نوع رنگ‌ها از تنوع طرحی کمتری برخوردار هستند.

روش‌های رنگ‌کردن شیرآلات

رنگ‌کردن شیرآلات با توجه به نوع رنگ و تکنولوژی آبکاری (رنگ کردن شیرآلات) متفاوت است. در حال حاضر انواع شیرآلات با آبکاری‌های سفید، مشکی، کروم، نیکل، طلایی، طلایی مات، مسی، صدفی و زیتونی در بازار وجود دارد. با توجه به انواع رنگ شیرآلات در ادامه این مطلب می‌خواهیم برخی ازروش‌های رنگ کردن شیرآلات را بیان کنیم و همچنین با بهترین و مقاوم‌ترین رنگ شیرآلات نیزآشنا شوید.

شیر آلات کروم رنگ

آبکاری کروم

کروم یک فلز سخت و شکننده است و رنگ آن سفید یا نقره‌ای می‌باشد. جهت براق شدن و مقاوم شدن برخی از فلزات در مقابل زنگ زدن و خورده شدن، روی آن‌ها را با یک لایه از کروم می‌پوشانند. آبکاری کروم تا 65 درصد سانتیگراد مقاومت دارد. قدرت انعکاس سطوح کروم کاری شده تا 56 درصد می‌باشد.

آبکاری الکترولاک (الکتروفورتیک)

این نوع آبکاری طی یک فرایند دو مرحله‌ای انجام می‌شود به این صورت که در مرحله اول ذرات پودری باردار که در محیط مایع معلق هستند از یک سمت الکترود به سمت دیگر که شیرآلات ( الکترود با بار مخالف) هدایت می‌شوند. در مرحله دوم این ذرات جمع شده یک پوشش منسجم، یک پارچه و هم شکل را بر روی شیرآلات تشکیل می‌دهد. این نوع فرآیند آبکاری را می‌توان بر روی سطح‌های متفاوتی مانند استوانه‌ای و صاف نیز انجام داد.

آبکاری PVD

یکی دیگر از روش‌های آبکاری فلزات، آبکاری PVD می‌باشد. این نوع آبکاری نوعی روش فیزیکی است که در آن لایه‌های بسیار خالصی در اثر خلا بر روی سطوح فلزی می‌نشیند. ای نوع آبکاری مقاومت بسیار بالایی را در مقابل تغییر رنگ، سایش و خوردگی دارا می‌باشد. بیشتر شیرآلاتی که به رنگ‌های طلایی، طلایی مات، شیرآلات رزگلد و استیل به روش آبکاری PVD ساخته می‌شوند.

آبکاری نیکل

نیکل جزء اولین موادی است که برای آبکاری از آن استفاده می‌شده است و یک فلز نقره‌ای متمایل به زرد است. برای آبکاری نیکل یک جریان برق مستقیم را در یک محیط الکترولیت بین قطب مثبت و منفی برقرار می‌کنند. در این حالت یون‌های نیکل(قطب مثبت) به سمت شیرآلات( قطب منفی) حرکت می‌کنند و روی آن ته نشین می‌شوند. یک از معایب آبکاری نیکل این است که در صورت ایجاد خراش یا خوردگی، فلز زیرین آن پوسته پوسته و تیره می‌شود. برای رفع مشکل، آبکاری نیکل را بوسیله لایه نازک از کروم پوشش می‌دهند.

انواع شیرآلات مشکی رنگ

آبکاری شیرآلات با روکش برنج

از دیگر انواع رنگ شیرآلات روکش برنج می‌باشد. برنج، آلیاژی ترکیبی از دوفلز مس و روی می‌باشد و رنگی تقریبا زرد ، شبیه به رنگ طلا دارد و به همین علت به روکش طلا نیز معروف است. فلز مسی که در داخل برنج وجود دارد، دارای خاصیت میکروب کشی می‌باشد و به همین دلیل در مکان‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال در بیمارستان‌ها به عنوان دستگیره و دیگر فلزات رایج استفاده می‌شود.

آبکاری شیرآلات با روکش برنز

معروف ترین نوع برنز آلیاژی از مس و قلع می‌باشد، که به آن برنز قلع دار می‌گویند. برنزهای قلع کار شده محکم تر از برنج‌ها هستند. می‌توان گفت روکش برنزی جایگزین خوبی برای روکش مسی است و قیمت مناسب‌تری نسبت به آن دارد.

کیفیت آبکاری شیرآلات

در مطلب قبلی روش‌های متداول رنگ کردن شیرآلات برای شما بیان شد. هر یک از این روش‌های دارای ویژگی‌های می‌باشند که از نظر مقاوت وکیفیت درجه بندی می‌شوند. در این بخش نیز بهترین روش آبکاری شیرآلات برای شما بیان می‌شود.

  • آبکاریPVD: این نوع آبکاری مقاوم‌ترین و بهترین نوع آبکاری است. برای مثال این نوع آبکاری توانسته است در تست سالت اسپری 700 ساعت بدون هیچ نوع خراش خوردگی مقاومت داشته باشد.
  • آبکاری نیکل-کروم از نظر مقاومت وکیفیت در مرتبه دوم قرار دارد. این نوع آبکاری برای شیرالات قدیمی و رایج به کار می‌رود.
  • روش دیگر آبکاری، الکترواستاتیک (استفاده از رنگ‌های پودری) می‌باشد که از نظر مقاومت و کیفیت در رتبه سوم می‌باشند. در این روش رنگ‌ها به دلیل پخته شدن در کوره از دوام بسیار بالای برخوردار هستند.
  • آبکاری الکترولاک( الکتروفورتیک) از نظر مقاومت و دوام در آخرین رتبه قرار می‌گیرد. ضعف این نوع آبکاری حساسیت آن نسبت به خش می‌باشد که در اثر خش خوردگی به لایه‌های زیرین شیرآلات آسیب می‌رسد.
انواع شیرآلات کروم رنگ

نکاتی در زمینه انتخاب شیرآلات رنگی

همانطور که گفته شده با تغیراتی که در معماری منازل به وجود آمد، شیرآلات به عنوان یکی از اجزای موثر در دکوراسیون داخلی در نظر گرفته شده است و به همین دلیل امروزه انواع رنگ شیرآلات، در طرح‌‌ها و مدل‌های متفاوتی وجود دارد. به همین دلیل در زمان انتخاب شیرآلات توجه به نکاتی مانند نوع رنگ و آبکاری بسیار مهم به نظر می‌رسد. برای انتخاب رنگ مناسب که با دکوراسیون منزل شما همخوانی داشته باشد، چند نکته را برای شما بیان می‌کنیم.مخصوصا شیرهای ظرفشویی که بیشتر در معرض دید هستند تاثیر مهمی در رنگ و دکوراسیون آشپزخانه دارند.

نکات

  • اگر به نظافت و تمیزی بسیار حساس هستید، شیرآلاتی که رنگ مات دارندگزینه مناسبی می‌باشند. در شیرآلات رنگ مات اثر انگشت و قطرات آب روی آن‌ها باقی نمی‌ماند. برای مثال شیرآلات استیل مات و طلایی مات گزینه‌های مناسبی می‌باشند.
  • برای مکان‌های مانند حمام می‌توانید با توجه به انواع رنگ شیرآلات، از رنگ‌های خنثی مانند کروم، استیل و نیکل استفاده کنید. این رنگ‌ها را می‌توان با سایر وسایل حمام مانندآویز حوله و دستگیره‌های در هماهنگ ساخت. برای مثال می‌توان به رنگ کروم براق اشاره کرد که در عین حال زیبا و بسیار مقرون به صرفه است. شیرآلات براق جزئیات و ظرافت شیرآلات را بهتر نشان می‌دهند.برای فضاهای مانند آشپزخانه شیرآلاتی که رنگ نیکل دارند، فضایی گرم‌تر و خاص‌تر را به وجود می‌آورد. استفاده از آبکاری استیل برای حمام و دستشویی بسیار مناسب می‌باشند و فضای جالبی را ایجاد می‌کنند.
  • یکی از مزایایی تنوع رنگ شیرآلات این است که برای فضایی مانند حمام می‌توانید از چند رنگ استفاده کنید، زیرا این تنوع رنگ فضایی زیبایی را برای حمام شما به وجود می‌آورد. به عنوان مثال شیرالات نیکل مات و برنز مات با یکدیگر هارمونی دارند و می‌توانند فضای متفاوتی را برای حمام شما به وجود بیاورند.
  • یکی دیگر از انواع رنگ شیرآلات آبکاری‌های برنج می‌باشد که امروزه به سبک جدیدی انجام می‌شود و بیشتر زمینه طلایی دارند. استفاده از آبکاری طلایی برای حمام و آشپزخانه‌های سفید رنگ بسیار شیک و زیبا می‌باشد.
  • شیرآلات سفید و مشکی در عین متضاد بودن فضایی تمیز و سرشار از آرامش را نشان می‌دهد که می‌توانید آن را با رنگ‌های دیگر هماهنگ کنید.
  • شیرآلات برنزی رنگ متضادی را در سنت و مدرن بودن به آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی می‌دهد.

انواع رنگ شیرآلات کروم و مشکی

نکات مراقبتی از شیرآلات رنگی

هر وسیله‌ایی برای حفظ کیفیت و ماندگاری به روش‌هایی برای مراقبت نیاز دارند. شیرالات رنگی به دلیل تفاوت در رنگ از کیفیت‌های گوناگونی برخوردار هستند، اما یک سری نکات مراقبتی وجود دارد که می‌توانید برای انواع شیرآلات رنگی به کار ببرید.

  • برای افزایش طول عمر شیرآلات و حفظ رنگ آن‌ها، هر ماه دو مرتبه با صابون مایع و پارچه‌ای نخی سطح شیرآلات را تمیز کنید.
  • انجام دادن تعمیر شیرآلات توسط افراد غیرحرفه‌ای، باعث ایجاد آسیب می‌شود و همچنین گارانتی آن نیز از بین می‌رود.
  • در زمان خرید شیرآلات باید ضمانت نامه باید به مهر و امضای فروشنده برسد و همچنین دارای تاریخ فروش باشد تا بتوانید از خدمات فروش و گارانتی استفاده کنید.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله از سایت شیر آلات ساختمانی کی ای جی با ما همراه بودید انواع شیرآلات از نظر رنگ، دارای طرح‌های گوناگونی می‌باشند که استفاده از آن‌ها در بین مردم در حال گسترش است. شرکت‌های متفاوتی در ایران وجود دارد که در زمینه ساخت شیرآلات رنگی از نظر کیفیت و تنوع در رنگ با برخی از برندهای خارجی برابری می‌کنند و از نظر هزینه نیز بسیار مقرون به صرفه هستند. به همین دلیل اگر قصد خرید شیرآلات رنگی را برای منزلتان دارید ابتدا برندهای ایرانی را بشناسید و سپس اقدام به خرید کنید تا هم از گارانتی مناسب برخوردار شوید و هم سهمی در حمایت از تولیدات داخلی داشته باشید.

Write a comment