کاربردهای انواع شیر آب – معرفی و کاربرد انواع شیرآلات موجود در بازار

مقدمه

شیرهای آب یکی از پرکاربردترین لوازم خانه به شمار می‌روند که با توجه به مکان و نوع کاربری، دارای انواع مختلفی هستند.‌ طبیعی است که پس از مدتی استفاده شدن، شیرهای آب دچار فرسودگی شده و مشکلاتی را برای شما پدید آورند. اگر شیرالات منزل شما هم دچار مشکلاتی شده و شما قصد دارید آن‌ها را تعویض کنید یا قصد دارید برای یک ساختمان نو شیرآلات جدید نصب کنید، این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب با معرفی کاربردهای انواع شیر آب شما را برای انتخاب شیرآلات مناسب راهنمایی خواهیم کرد.

کاربردهای انواع شیرساختار انواع شیر آب

شیرهای آب با توجه به محلی که مورد استفاده می‌گیرند، دارای ساختار متفاوتی نیز هستند. از مهمترین آنها می‌توان شیر توپی، شیر دیسکی، شیر کارتریجی و شیر فشاری را نام برد که هر یک دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. برای آشنایی با کاربردهای انواع شیر آب باید بدانید که سه مورد اول در دسته شیرالات بدون واشر قرار می‌گیرند و آخرین مورد نیز جزو گروه شیرالاتی هستند که واشر دارند. در این قسمت از مطلب نگاه دقیق‌تری به هر یک از آنها می‌کنیم و نحوه عملکرد هرکدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شیرهای تک اهرمی یا توپی

در این نوع از شیرالات جریان آب با توپی که اهرم شیر به آن متصل است، کنترل می‌شود. اهرمی که به توپ درون شیر متصل است با چرخاندن توپ شدت جریان و دمای آب را تنظیم می‌کند. توپ درون شیر نیز معمولا از فلز یا پلاستیک ساخته می‌شود. این مدل از شیرها بیشتر از دیگر شیرهای بدون واشر چکه می‌کند.‌ از این شیر بیشتر در آَشپزخانه و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود.

شیر تک اهرمی دیسکی

شیر دیسکی را می‌توان جزو مدرن‌ترین شیرالاتی که تاکنون ساخته شده است نام برد. در این نوع از شیرها که به صورت استوانه‌ای ساخته می‌شوند، قسمتی به نام کارتریج تعادل فشار وجود دارد. در این قسمت از شیر آب سرد و گرم با هم ترکیب می‌شود، همچنین در انتهای این قسمت دو دیسک سرامیکی بالا و پایین می‌شوند تا شدت جریان آب را کنترل کنند. در کاربردهای انواع شیر آب هایی که برای ساختمان موجود است، این نوع شیر دوام بیشتری دارد و در زمان طولانی‌تری احتیاج به تعمیر پیدا می‌کند.

شیر دو اهرمی یا کارتریجی

این مدل از شیرالات معمولا با شیرهای آب فشاری اشتباه گرفته می‌شوند. این اتفاق کاملا طبیعی است چون شیرهای دو‌ اهرمی کارتریجی و فشاری از لحاظ ظاهری کاملا شبیه هم هستند. اما از کجا می‌توان تفاوت بین آن دو را متوجه شد؟ در شیرالات فشاری از آنجایی که از واشر استفاده می‌شود نیاز به نیرویی بیشتری است تا شیر آب را ببندید اما در شیرالات کارتریجی شیر آب بسیار نرم بسته می‌شود، به طوری‌که اگر نصف اهرم شیر آب را هم ببندید جریان آب کاملا قطع خواهد شد.

شیرهای فشاری دو اهرمی

این نوع از شیرالات جزو قدیمی‌ترین شیرهای آب استفاده شده در ساختمان‌ها‌ به حساب ‌می‌آیند. در ارزیابی کاربردهای انواع شیر آب ساختمانی، باید این نکته را بدانید شیرالات فشاری دارای قیمت کمتری هستند، به همین خاطر هنوز هم از آنها در بعضی از ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در شیرهای فشاری دو اهرمی، یک اهرم برای آب سرد و دیگری برای آب گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در شیرهای آب دو اهرمی تنظیم دمای آب بسیار سخت است و باید هریک از اهرم‌ها را به مقدار مناسب بچرخانید تا به دمای ایده‌ال آب برسید. از دیگر مشکلات این نوع از شیرهای آب این است که زودتر چکه می‌کنند.

آلیاژ و رنگ شیرهای آب

یکی دیگر از مشخصاتی که در هنگام انتخاب شیرالات مناسب باید در نظر داشته باشید و ممکن است در کاربردهای انواع شیر آب برای بخش‌های مختلف ساختمان پارامتر مهمی باشد، رنگ و آلیاژ مناسب است. این ویژگی روی قیمت شیرالات نیز تاثیر زیادی دارد و شما باید توجه کنید که چه آلیاژی برای مصرف شما مناسب است. برای مثال انتخاب یک شیر آب که با طلا آبکاری شده برای حیاط اصلا منطقی نیست. در این قسمت از مطلب شما را با چند آلیاژ معروفی که در ساخت شیرالات آب به کار می‌رود، آشنا می‌کنیم.

برنز

این نوع از شیرالات که اغلب رنگ تیره‌ای دارند و ظاهر کلاسیکی به سرویس بهداشتی و آشپزخانه شما می‌دهند. این شیرالات بسیار زیبا و جذاب هستند اما بیشتر از دیگر آلیاژها به تمیزکاری احتیاج دارند.

روی

این آلیاژ بیشتر با ترکیب روی و مس تهیه می‌شود و رنگ نقره‌ای جذابی به شیرالات می‌دهد. با کاربردهای شیر آب در مکان‌های مختلف، استحکام آنها در برابر شرایط استفاده نیز متفاوت است. این آلیاژ در برابر رسوب و زنگ‌زدگی مقاوت خوبی دارد، به همین خاطر در مکان‌های مختلفی می‌توان از آن استفاده کرد.

مس

این آلیاژ هم مانند شیرالات برنزی رنگ تیره‌ای دارد و بهتر است در خانه‌هایی که نور کمی دارند مورد استفاده قرار بگیرند. شیرهای مسی بسیا شیک و جذاب هستند و اگر منزل شما به صورت کلاسیک طراحی شده، می‌توانید از شیرالات مسی استفاده کنید. این نوع آلیاژ نیز بیشتر نیاز به تمیزکاری دارد و نسبت به شیرالاتی که با آلیاژهای دیگر ساخته شده‌اند گران‌تر هستند.

پلاستیک

شیرالاتی که از پلاستیک ساخته شده‌اند قیمت بسیار مناسبی دارند و می‌توان آن‌ها را در فضاهای باز مورد استفاده قرار داد. البته شیرالات پلاستکی در برابر فشار و شکستگی مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند.

کاربردهای انواع شیر آب

هر نوع از شیرالاتی که ساخته می‌شود برای مصرفی خاصی طراحی شده است، به همین خاطر دارای یک سری ویژگی منحصر به فرد است تا استفاده از آن را برای شما راحت‌تر کند. برای مثال شیرهای آبی که برای سینک ظرفشویی طراحی شده‌اند دارای آبریز بلندتری هستند تا شما فضای بیشتری برای جابه‌جایی ظروف داشته باشید. در این قسمت از مطلب قصد داریم ویژگی‌های شیر آب مناسب برای هر قسمت از خانه را برای شما معرفی کنیم تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

شیرالات مناسب برای آشپزخانه

یکی از کاربردهای انواع شیر آب استفاده از آن‌ها برای محیط آشپرخانه منزل است. در بازار شیرالات زیادی هستند که می‌توانید برای سینک ظرف‌شویی‌ تهیه کنید. شیرالات دو اهرمی کارتریجی و تک اهرمی، انتخاب مناسبی برای سینک آشپرخانه به شمار می‌آیند. برای سینک آَشپزخانه بهتر است از شیرهایی استفاده کنید که آبریز بلندتری داشته باشند تا هنگام شستن ظروف بزرگ فضای بیشتری را در اختیار داشته باشید. اگر از شیرالات ظرفشویی مسی یا برنزی در آشپزخانه استفاده می‌کنید سعی کنید مداوم آنها را تمیز کنید تا لکه آب روی شیر آب باقی نماند. یکی دیگر از شیرهای پرکاربرد برای آشپزخانه، شیرالات تلسکوپی هستند. در این محصولات یک شلنگ به صورت مخفی قرار گرفته تا درصورت نیاز آنرا به بیرون بکشید و بتوانید سردوش شیر را به قسمت‌های مختلف سینک ببرید.

شیرالات مناسب برای سرویس بهداشتی و حمام

یکی دیگر از کاربردهای انواع شیر آب در منزل نیز استفاده از آن‌ها در سرویس بهداشتی و حمام است. برای سرویس بهداشتی نیز می‌توان از شیرالات کارتریجی تک اهرمی و دو اهرمی استفاده کرد. بهتر است در شیر روشویی در مرکز نصب شده ‌باشد تا شستن دست‌ها به سادگی انجام شود. شیرالاتی که آبریز کوتاهی دارند برای استفاده در سرویس بهداشتی مناسب هستند، زیرا فضای کمتری را اشغال می‌کنند. استفاده از شیرالات دو اهرمی در سرویس بهداشتی و حمام گزینه خوبی نیست؛ زیرا تنظیم دمای آب در آنها بسیار دشوار است.

کاربردهای انواع شیر آب در فضای باز

شیرهایی که معمولا در فضای باز قرار می‌گیرند، به سرعت دچار فرسودگی می‌شوند. برای همین انتخاب یک شیر مناسب که در فضای باز دوام بیاورد بسیار سخت است. شیرالاتی که با آلیاژ روی‌ ساخته می‌شوند دارای مقاومتی خوبی در فضای باز هستند. استفاده از شیرالات برنزی و مسی در فضای باز انتخاب مناسبی نیست؛ زیرا این شیرالات قیمت بالایی دارند و باید به صورت مداوم آنها را تمیز کنید تا ظاهر خود را حفظ کنند. شیرالات پلاستیکی نیز گزینه مناسبی برای استفاده در فضای باز به شمار می‌روند. یکی از نکاتی که باعث افزایش عمر شیرالات در فضای باز می‌شود، عایق‌بندی مناسب آنها دربرابر سرما است. با آمدن فصل زمستان و سرد شدن هوا شیرالاتی که در محیط باز قرار دارند، یخ می‌زنند و این اتفاق باعث می‌شود که اتصالات درون شیر آسیب ببیند.

نگهداری از شیرهای آب

شیرالات همانند دیگر وسایل خانه نیازمند نگهداری صحیح هستند. در بالا گفتیم که شیرالات برنزی و مسی باید به طور مداوم تمیز شوند تا بتوانند درخشندگی خود را حفظ کنند. پس از استفاده از شیر آب، با یک دستمال تمیز آن‌را خشک کنید تا از باقی ماندن لکه‌های آب جلوگیری کنید. قطرات آب در صورت ماندن روی سطوح شیر تشکیل رسوب داده و باعث از بین رفتن درخشندگی شیرآلات می‌شود. از سفت کردن بیش از اندازه اهرم شیرالات خودداری کنید؛ زیرا این کار به اتصالات داخل شیر و واشرها آسیب وارد می‌کند.

جمع‌بندی

در این مطلب از سایت کی ای جی سعی کردیم تا شما را با کاربردهای انواع شیر آب آشنا کنیم. با مراجعه به بازار با شیرالاتی مواجه می‌شوید که هریک برای استفاده‌ای خاص طراحی شده‌اند. آشنایی با ویژگی‌های شیرالات مختلف که در این مطلب گفته شد، به شما کمک خواهد کرد تا انتخاب مناسبی برای شیرالات منزل خود داشته باشید.

Write a comment