شیرآلات توکار – مزایا و معایب نصب این نوع از شیرآلات برای منزل

شیرآلات توکار

مقدمه

با رشد سریع ساخت و ساز آپارتمان‌ها و کوچک شدن متراژ بسیاری از آن‌ها، مهندسین فعال در این زمینه سعی دارند از فضای موجود در خانه‌ها بیشترین استفاده را ببرند. در آپارتمان‌های کوچک امروزی‌ سرویس بهداشتی و حمام از کوچکترین بخش‌های خانه به شمار می‌رود. شیرآلات توکار یکی از جدیدترین محصولاتی است که با استفاده از آن می‌توانید از حداکثر فضای موجود در سرویس بهداشتی خود استفاده کنید و زیبایی را نیز برای منزل به ارمغان بیاورید. البته این نوع شیرآلات فقط برای سرویس بهداشتی و حمام نیستند و با استفاده از آنها در آشپزخانه نیز می‌توانید از زیبایی و حس لوکس بودن آنها لذت ببرید. در این مطلب سعی داریم تا شما را بیشتر با شیرآلات توکار اشنا کنیم.

آشنایی با شیرآلات توکار

با تولید شیرآلات توکار تحول بزرگی در طراحی داخلی ساختمان‌ها اتفاق افتاد. این محصولات به معماران اجازه داد تا از فضای داخلی ساختمان‌ها بیشترین استفاده را داشته باشند. در این نوع شیرآلات مغزی و اجزای داخلی شیر آب درون دیوار قرار می‌گیرد و فقط اهرم تنظیم آب و قاب روی مغزی خارج از دیوار نصب می‌شود. این سبک از طراحی باعث شده که فضای اشغال شده در نصب کمتر از شیرآلات قدیمی و به اصطلاح روکار باشد و زیباتر از آن‌ها به نظر بیاید.

نصب شیرآلات توکار

شاید این تصور برای شما پیش آمده که این نوع شیرآلات تنها در ساختمان‌های نوساز قابل استفاده است. باید بگوییم که این تصور کاملا اشتباه است و شما می‌توانید این نوع شیرآلات را در خانه‌های قدیمی نیز مورد استفاده قرار دهید. بیشتر شیرآلات توکار با شیوه‌ای مشابه نصب می‌شوند اما با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارند، برخی از آن‌ها ممکن است شیوه‌ی نصب متفاوت باشد. البته ممکن است که نصب شیر روشویی، آشپزخانه یا دوش حمام نیز با هم تفاوت‌های را داشته باشد. به همین دلیل بهتر است در نصب این نوع شیرآلات از افراد متخصص و ماهر در این زمینه کمک بگیرید.

اهمیت لوله‌کشی و نصب شیرآلات توکار

از آنجایی که این نوع شیرآلات درون دیوار نصب می‌شوند و وابستگی خاصی به لوله‌کشی آب دارند بهتر است قبل از نصب از نقشه لوله‌کشی استفاده کنید. به خصوص در اجرای نصب آنها در خانه‌های قدیمی بهتر است نقشه لوله‌کشی را تهیه کنید و از مسیر لوله‌ها در دیوار مطمئن شوید. با انجام این کار مقدار تخریب دیوار کمتر می‌شود و مراحل نصب سریع‌تر و با هزینه کمتری به پایان می‌رسد.

انتخاب شیرآلات توکار برای سرویس بهداشتی

از آنجایی که سرویس‌های بهداشتی اندازه‌های مختلفی دارد، بهتر است قبل از انتخاب این نوع شیرآلات نوع و اندازه آن‌ها را در نظر بگیرید. برای مثال قصد دارید که از سرویس ایرانی یا فرنگی استفاده کنید و سرویس فرنگی شما از چه نوعی است. دقت و انتخاب درست در این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا تعمیرات و تغییر پس از نصب بسیار هزینه بر است و حتی ممکن است مجبور به تخریب دیوارها شوید.شیرهای توالت توکار زیبایی و مدرن بودن را به فضای شما می دهند.

خرید این نوع شیرآلات

هنگامی که قصد دارید شیرآلات توکار تهیه کنید، نکات بسیار مهمی را باید در نظر بگیرید تا در آینده به مشکلی بر نخورید. از آنجایی که بیشتر اجزای شیرآلات توکار درون دیوار نصب می‌شوند، کیفیت و طول عمر این قطعات بسیار اهمیت دارد. در این قسمت از مطلب نکاتی که در انتخاب این نوع شیرآلات مهم هستند را آورده‌ایم تا شما را در خریدی مطمئن کمک کنیم.

کیفیت مغزی

یکی از مهم‌ترین قطعات در شیرآلات توکار مغزی نام دارد. اگر مغزی بی‌کیفیتی را خریداری کنید در زمان نچندان دور با مشکل نشتی آب در دیوار مواجه می‌شوید. پس سعی کنید از کیفیت مغزی خریداری شده اطمینان کافی داشته باشید تا در آینده از هزینه احتمالی تعمیرات در امان باشید.

موجودی روکش و براکت

در هنگام خرید شیرآلات توکار توجه کنید که تمامی اجزایی که تهیه می‌کنید همگی از یک برند باشد تا در هنگام نصب قطعات دچار مشکل نشوید. همچنین از موجودی و تنوع روکش مغزی نیز مطمئن شوید زیرا فقط از روکش همان برند می‌توانید استفاده کنید. با انجام این کار در آینده که مجبور شدید روکش یا کاور مغزی را تعویض کنید، با کمبود قطعه روبه‌رو نمی‌شوید.

هماهنگی اجزا

هنگام خرید شیرآلات توکار باید شلنگ، سردوش، آبریز سقفی و دیواری نیز تهیه کنید. در هنگام خرید این اجزا دقت کنید که همگی از یک نوع هستند و در هنگام نصب با هم هماهنگ می‌شوند. اگر لوازمی که تهیه می‌کنید مناسب یکدیگر نباشند، در پایان نصب با مشکلات زیادی مثل عدم زیبایی یا عملکرد نادرست شیر آب مواجه می‌شوید. پس به این مرحله توجه ویژه‌ای داشته باشید.

مزایای شیرآلات توکار

شیرآلات توکار از آنجایی که درون دیوار نصب می‌شوند، دارای یک لایه محافظ بوده و کمتر در معرض رطوبت قرار می‌گیرند. از آنجایی که کمتر دچار رسوب گرفتگی می‌شوند، مقاومت بیشتری در برابر فرسودگی دارند. به همین خاطر عمر مفید آن‌ها بیشتر از شیرآلات روکار معمولی است.

این شیرآلات نسبت به شیرآلات اهرمی که معمولا در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند زیباتر بوده و به سرویس بهداشتی منزل شما جلوه‌ای خاص و لوکس می‌بخشد. این محصولات برای فضای نصب فضای کمتری نیاز دارند و برای آپارتمان‌های کوچکی که این روزها ساخته می‌شوند بسیار مناسب است و باعث می‌شود که فضای بیشتری در سرویس بهداشتی در اختیار داشته باشید. کاهش مصرف آب نیز یکی از مهم‌ترین نکات مثبت این شیرآلات است. یکی دیگر از مزایا این شیرآلات این است که به سادگی تمیز می‌شوند.شیر روشویی توکار مدل فیگارو یکی از زیباترین طرح های شیر توکار کی ای جی است.

معایب شیرآلات توکار

با اینکه مزایای استفاده از شیرآلات توکار بسیار زیاد است اما این محصولات کاملا بی عیب نیستند و ممکن است مشکلاتی را نیز برای شما ایجاد کند. در این قسمت از مطلب برای شما معایب استفاده از شیرآلات توکار نیز قرار داده‌ایم تا به شما برای انتخاب این محصولات کمک کنیم.

نصب دشوار

این نوع شیرآلات نصب دشوارتری نسبت به بقیه شیرآلات در بازار دارد. در نصب آنها باید بخش‌های خاصی از شیر و لوله‌ها نیز درون دیوار قرار بگیرد. برای نصب شیرآلات توکار نیاز به نیروی متخصص دارید، همچنین برای نصب آنها باید زمان بیشتری را در نظر بگیرید.

هزینه نصب

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در ساختن ساختمان‌ها، هزینه‌ای است که باید برای ساخت هر یک از قسمت‌های خانه پرداخت کنید. یکی از معایب شیرآلات توکار هزینه بالای نصب است. در نصب شیرآلات توکار در خانه‌های قدیمی باید بخشی از دیوار را تخریب کنید تا لوله و اتصالات مخصوص را درون دیوار قرار دهید. همه دلایلی که در بالا گفته شد باعث بالا رفتن هزینه‌ نصب می‌شود.

تعمیرات و نگهداری

شیرآلات توکار از دو بخش بیرونی و داخلی ساخته شده‌اند. اگر بخش بیرونی آسیب دیده باشد، جای نگرانی نیست و این قسمت به راحتی قابل تعمیر است. اما اگر بخش‌هایی از شیر که درون دیوار قرار گرفته خراب شود، باید قسمتی از دیوار را تخریب کنید که این کار هم برای شما هزینه‌بر است و هم باید زمان زیادی را برای تعمیر در نظر بگیرید. البته در نسل جدید شیرآلات توکار بخش درونی نیز با باز کردن چند مهره در دسترس است و تعمیرات این بخش نیز به سادگی صورت می‌گیرد.

آسیب به دیوارها

اگر اتصالات و لوله‌های شیرآلات توکار دچار نشتی و خرابی شوند، به سرعت این رطوبت را به دیوار منتقل می‌کند. این اتفاق خسارت زیادی برای شما ایجاد می‌کند و تعمیر آن برای شما بسیار زمان‌بر خواهد بود. به همین خاطر در برخی از شیرآلات توکار یک لایه فلزی یا لاستیکی را بین اتصالات و دیوار قرار می‌دهند تا در صورت نشتی از اتصالات اب به دیوارها نفوذ نکند.

فضای کافی در دیوارها برای نصب

با توجه به اینکه شیرآلات توکار برای خانه‌های کوچکتر طراحی شده‌اند اما به فضای کافی در دیوارها برای نصب احتیاج دارند. برای مثال نصب فلاش تانک توکار نیاز به فضای زیادی است که در صورت کم بودن ضخامت دیوار امکان نصب وجود ندارد.

رسوب گرفتگی

برای انتقال آب به سردوش، سوپاپ‌های مخصوصی در این نوع شیرآلات وجود دارد. این سوپاپ‌ها به مرور زمان دچار رسوب‌گرفتگی می‌شوند که ممکن است باعث کاهش فشار آب یا حتی شکستگی سوپاپ شود. در برخی از شیرآلات توکار جدید اینورتر جایگزین سوپاپ‌ها شده تا این مشکل برطرف شود.

 مقایسه قیمت شیرآلات توکار

با مراجعه به بازار می‌بینید که شیرآلات توکار با شیرآلات قدیمی تفاوت قیمت زیادی ندارند. این محصولات با مدل‌ها و برندهای مختلف در بازار موجود هستند که می‌توانید از بین آن‌ها محصول مورد نظر خود را خریداری کنید. همچنین یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کننده قیمت شیرآلات توکار، نوع آبکاری فلز و کیفیت اتصالات آنها است. محصولاتی که توسط شرکت‌های معتبر تولید می‌شوند، دارای ضمانت‌نامه کتبی هستند و محصول خود از نظر استحکام آبکاری گارانتی می‌کنند. سعی کنید در انتخاب خود به این نکته توجه کنید.

سخن پایانی

شیرآلات توکار یکی از آخرین محصولات در شیرآلات ساختمانی است که با استفاده از آن می‌توانید ظاهر جذاب و مدرنی به منزل خود ببخشید و با این کار از حداکثر فضای خانه‌ی خود استفاده کنید. نصب شیرآلات توکار یک کار تخصصی و مشکل به شمار می‌رود، پس سعی کنید انجام این کار را به افراد متخصص بسپارید. با اینکار از کیفیت نصب خود مطمئن می‌شوید و از خسارت‌هایی که ممکن بر اثر نصب غیر اصولی به شما وارد شود، در امان باشید. امیدواریم مطالعه این مطلب از سایت ای کی جی برای شما مفید بوده باشد و بتوانید شیرآلات مناسبی را برای منزل خود تهیه کنید.

Write a comment