تعویض واشر شیر آب اهرمی چه مراحلی دارد و چطور انجام می‌شود؟

مقدمه

چکه کردن آب از شیر آب مشکلی است که به چندین دلیل ممکن است اتفاق بیافتد. کهنگی و خرابی واشر یکی از این موارد است که به سادگی قابل بر طرف شدن است. در این مطلب قصد داریم روش تعویض واشر شیر آب اهرمی را به شکل قدم به قدم آموزش دهیم. واشر در شیرهای آب اهرمی که با استفاده از کارتریج عمل می‌کنند در داخل محفظه کارتریج قرار می‌گیرد و برای تعویض آن، لازم است کارتریج شیر آب باز شود.

شیرهای اهرمی بر خلاف شیرهای آب دو دسته‌ای یا دوقلو از یک کارتریج برای خروج آب سرد و گرم استفاده می‌کنند. به همین دلیل واشر شیرهای اهرمی ویژگی‌های خاص خود را دارند که بدون توجه به آنها، امکان تعویض واشر شیر وجود ندارد. در این مطلب مراحل مختلف تعویض واشر شیر آب اهرمی را همراه با تصاویر آموزش می‌دهیم.این اتفاق معمولا در شیرهای آب روشویی میوفتد

2020 Waterfall Single Handle Bathroom Sink Faucet Deck Installation Single  Hole Basin Faucet Hot And Cold Sink Mixer Basin Tap From Luzhenbao525,  $54.39 | DHgate.Com

تعویض واشر شیر آب اهرمی

شیر آب اهرمی در سال‌های اخیر با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است. حالا در بسیاری از منازل از این نوع شیر آب به خصوص برای ظرفشویی و روشویی استفاده می‌شود. این نوع شیرها نسبت به شیرهای فلکه‌ای قدیمی مزایای زیادی دارند. از جمله این مزایا استفاده از یک کارتریج واحد و تک در درون آنها است. کارتریج شیر آب اهرمی از دو سطح سرامیکی تشکیل شده که روی آن سه مجرای آب طراحی شده است. یکی از مجراها برای ورود آب گرم، یکی از آنها برای ورود آب سرد، و سومی برای مجرای خروجی آب از کارتریج است. خود کارتریج در این شیرها در محفظه‌ای قرار گرفته که برای آب‌بندی آن از واشر استفاده می‌شود. در ادامه مراحل اصلی تعویض شیر آب اهرمی معرفی و آموزش داده می‌شود.

واشر چیست؟

واشر قطعه‌ای پلاستیکی با قابلیت ارتجاعی است که برای آب بندی شیرآلات و جلوگیری از نشت آب در آنها از آن استفاده می‌شود. واشر به نوعی طراحی شده که با قرارگیری در مقابل مسیر آب، مانع از جریان پیدا کردن آن به بیرون از شیر می‌شود. واشرها در اندازه‌های مختلف و با کاربردهای متفاوتی تولید می‌شوند.

برای خرید واشر مناسب برای شیرآلات، معمولا لازم است که واشر کهنه را همراه داشته باشید. این کار مانع از خرید واشر با اندازه نامناسب یا اشتباهات مرتبط با ناهماهنگی واشر می‌شود. تعویض واشر شیر آب اهرمی یک فرایند معمول و ساده در تعمیرات خانگی است که در این مطلب با جزئیات کامل آموزش داده می‌شود.

بستن فلکه آب

اولین مرحله در تعمیر شیرآلات و تعویض واشر آنها، بستن فلکه آب ورودی آنها است. اگر شیر آب اهرمی مربوط به ظرفشویی باشد شیر فلکه ورودی آن در زیر سینک قرار گرفته و با باز کردن کابینت می‌توانید آن را پیدا کنید. در صورتی که قصد تعمیر شیر آب روشویی را دارید، برای دسترسی به فلکه به پشت سرامیک پایه دقت کنید. شیرهای اهرمی این قابلیت را دارا هستند که همزمان هر دو جریان آب گرم و آب سرد را دریافت کرده و خروجی آنها را با استفاده از یک اهرم یا دستگیره تنظیم کنند. به همین دلیل در این مرحله لازم است که هر دو جریان آب گرم و آب سرد ورودی به شیر آب اهرمی را قطع کنید. برای این کار کافی است فلکه ورودی را پیدا کرده و آن را ببندید.

باز کردن اهرم

در شیرهای اهرمی، اهرم یا دستگیره شیر آب در مرکز بدنه شیر قرار می‌گیرد. اغلب این شیرها از یک تکه پلاستیکی برای نمایش جهت آب گرم و سرد استفاده می‌کنند. معمولا یک پیچ (چهار سو یا الن) در زیر این تکه پلاستیک قرار گرفته است که با باز کردن آن، می‌توان دسته شیر را جدا کرد. بعد از این کار بدنه شیر باز شده و امکان دسترسی به کارتریج آن را پیدا می‌کند.

مطابق تصویر بالا عمل کنید. محل قرارگیری پیچ بدنه شیرهای اهرمی معمولا پشت قطعات پلاستیکی دکوری است. با تکان دادن این قطعه می‌توانید به پیچ باز کردن بدنه شیر دسترسی پیدا کنید. برای تعویض واشر شیر آب اهرمی دسترسی به کارتریج یا مغزی ضروری است.

جدا کردن محفظه نگهدارنده

معمولا یک محفظه پلاستیکی در اطراف کارتریج وجود دارد که آن را در جای خود حفظ کرده و مانع از حرکت آن می‌شود. در صورتی که در شیر آب اهرمی شما این محفظه وجود دارد لازم است در این مرحله آن را جدا کنید.

مطابق تصویر بالا ابتدا گیره اتصال کارتریج به محفظه را باز کرده، و سپس با یک انبر یا دم باریک محفظه را جدا کنید.

محفظه کارتریج را دربیاورید

بعد از جدا شدن محفظه از بدنه شیر آب اهرمی، باید آن را با استفاده از آچار باز کرده و بیرون بکشید. برای این کار می‌توانید مطابق با تصویر زیر عمل کنید.

به این ترتیب محفظه اجزای داخلی شیر آب اهرمی از یکدیگر جدا شده و می‌توانید به واشر دسترسی پیدا کنید. برای این بعد از سفت کردن آچار دور لوله، به آهستگی شروع به پیچاندن آن کنید. بعد از کمی فشار پیچ شل شده و به سادگی می‌توانید آن را باز کنید.

کارتریج را بیرون بکشید

حالا با جدا شدن محفظه کارتریج، به سادگی می‌توانید آن را درآورده و بیرون بکشید. این حالتی است که موقع باز شدن آب کارتریج در آن قرار می‌گیرد.

حالا می‌توانید کارتریج را بررسی کرده و برای تعویض واشر شیر آب اهرمی اقدام کنید. همان طور که در تصویر بالا می‌بینید واشر در ناحیه میانی کارتریج و در وسط آن قرار گرفته است.

واشر را تعویض کنید

حالا به مرحله اصلی کار تعویض واشر شیر آب اهرمی می‌رسیم. برای این کار کافی است با استفاده از یک پیچ گوشتی واشر را بیرون کشیده یا اگر در جای خود گیر کرده است، با چاقو یا وسیله تیز آن را بریده و جدا کنید. برای این کار بهتر است مطابق با تصویر زیر عمل کنید.

از آنجا که واشرها در اندازه و جنس‌های مختلفی وجود دارد، برای جلوگیری از اشتباه بهتر است واشر قدیمی را برای خرید واشر نو همراه داشته باشید تا نمونه‌ای دقیقا مشابه آن را پیدا کنید. به هر حال بعد از جدا کردن واشر کهنه لازم است واشر نو را جایگزین آن کنید تا مشکل شیر آب بر طرف شود.

کارتریج را به داخل محفظه برگردانید

بعد از تعویض واشر شیر آب اهرمی در صورتی که شیر شما دارای محفظه کارتریج بود، باید کارتریج را به داخل محفظه برگردانید. برای این کار کافی است کارتریج را در جهت مناسب وارد محفظه کرده و آن را به پایین فشار دهید. هنگام جا افتادن کارتریج در محفظه متوجه محکم بودن و مهار مناسب آن می‌شوید.

به همین ترتیب کارتریج را با محفظه آن در جای اصلی خود قرار داده و شیر را به حالت اولیه برگردانید. در این مرحله دقت کنید، چرا که اگر قطعات به درستی در جای خود قرار نگیرند ممکن است مشکل چکه و نشت آب ایجاد شود.

اهرم را در جای خود ببندید

در نهایت برای برگشتن شیر آب اهرمی به حالت اولیه و مورد استفاده آن، باید دستگیره یا اهرم را در سر جای خود ببندید. هنگامی که آن را در جای خود قرار می‌دهید، فضای حرکت پیچ را خواهید دید. با قرار دادن پیچ و بستن آن اهرم را در جای خود محکم می‌کنید.

به این ترتیب در اینجا مراحل تعویض واشر شیر آب اهرمی به پایان می‌رسد. در صورتی که شیر آب شما دچار نشتی و مشکل چکه کردن آب بوده باشد، با انجام این کار مشکل نشتی و چکه بر طرف شده و می‌توانید با آرامش بیشتر از آن استفاده کنید.

فلکه آب را باز کنید

ضمن تبریک و خسته نباشید بابت تعویض واشر شیر آب، حالا برای استفاده از آن و دیدن نتیجه زحمات خود کافی است فلکه‌ آب را باز کنید. برای این کار شیرهای مربوط به هر دو جریان آب گرم و آب سرد را باز کرده و شیر آب را به حالت کاربردی اولیه خود برگردانید. حالا می‌توانید با باز و بسته‌کردن شیر و همچنین دقت به اطراف آن، از سلامت کامل آن و موفقیت‌آمیز بودن تعمیری که انجام داده‌اید اطمینان پیدا کنید.

سخن پایانی

شیر آب اهرمی بر خلاف شیرهای آب قدیمی دو دسته، دارای بدنه‌ای واحد هستند. در این نوع از شیرها از یک کارتریج برای تنظیم فشار و دمای آب خروجی استفاده می‌شود. به همین دلیل تعویض واشر شیر آب اهرمی با باز کردن کارتریج مرکزی آنها امکان‌پذیر است. معمولا در این شیرها برای مهار کارتریج و ممانعت از حرکت آن، یک محفظه پلاستیکی دور آن قرار می‌گیرد. برای دسترسی به واشر در صورتی که این محفظه وجود داشته باشد، بیرون آوردن کارتریج از داخل آن ضروری است. با دسترسی به کارتریج و واشر آن، می‌توانید اندازه دقیق واشر را متوجه شده و نمونه جدید آن را بخرید. برای این کار کافی است واشر قدیمی را با خود به فروشگاه ابزارآلات برده و آن را به فروشنده تحویل بدهید و واشر جدیدی با همان اندازه و جنس دریافت کنید. برای جا انداختن واشر آن را به دور کارتریج انداخته و تا محل قرارگیری آن منتقل کنید. به این ترتیب واشر شیر آب تعویض شده و مشکل چکه و نشت آب از آن بر طرف می‌شود. بهتر است توجه داشته باشید که مشکل واشر در شیرهای آب اهرمی به شدتی که در شیرهای آب دو دسته بروز می‌کند اتفاق نمی‌افتد. دلیل این موضوع این است که این شیرها ساختار متفاوتی دارند. در صورت بروز مشکل می‌توانید با پیگیری این مراحل، به سادگی واشر شیر آب اهرمی را تعویض کنید.

Write a comment