مشکلات شیر اهرمی | بررسی مشکلات رایج و راه‌حل‌هایی برای تعمیر آن

مقدمه

شیرهای اهرمی، گروهی از شیرآلات آب هستند که امروزه در اکثر ساختمان‌های تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سهولت در استفاده از این نوع شیرآلات و اینکه دارای ابعاد جمع و جوری نیز هستند، باعث شده تا مورد استقبال قرار بگیرند. البته این امر بدین معنا نیست که مشکلات شیر اهرمی صفر باشد. این نوع شیرهای آب نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند.

دردسرهای شیر اهرمیچنانچه از این مدل شیرها در محل کار یا سکونت استفاده می‌کنید، آشنایی با مشکلات آنها و راه‌حل‌های رفع آن به شما کمک می‌کند تا نگهداری از شیرها راحت‌تر صورت بگیرد و به طول عمر آنها نیز اضافه شود.

شیر اهرمی چیست و مزایای استفاده از آن کدامند؟

اگر در باز و بسته کردن شیرآلات مشکل دارید، ممکن است بخواهید شیرهای اهرمی را خریداری و امتحان کنید. بیشتر شیرهای اهرمی برای باز و بسته کردن آب فقط به یک چهارم دور نیاز دارند، اگرچه شیرهای نیم دور و دور کامل نیز موجود هستند. اما در یک نگاه کلی در این نوع شیرآلات از یک اهرم برای باز کردن آب و تنظیم دمای آن استفاده می‌شود.

طراحی دسته‌های شیرهای اهرمی ممکن است در سهولت استفاده از آنها تفاوت ایجاد کند. اهرم‌ها گاهی نازک هستند و به همین دلیل کنترل آن‌ها برای برخی از افراد دشوارتر است. دستگیره‌های سرامیکی پهن‌تر برای استفاده راحت‌تر هستند. همچنین شیرهای اهرمی با برچسب بریل برای افراد نابینا یا کم‌بینا در دسترس است.

از مزایای این شیرها راحتی در استفاده، خرابی‌های کم است اما نباید اینگونه فکر کنید که مشکلات شیر اهرمی آنقدر کم است که بعد از خرید و نصب نیازی به سرکشی‌های دوره‌ای و نگهداری ندارد. در ادامه چند مورد از این مشکلات رایج و نحوه برطرف کردن آنها بررسی شده است.شما در دسته بندی شیر روشویی میتوانید انواع مدل های شیر اهرمی را مشاهده کنید.

مشکلات شیر اهرمی و راه‌حل‌های رفع آن

با وجود اینکه شیرهای اهرمی دارای مشکلات بسیار کمی هستند، اما اگر قطعات داخل آن‌ها شروع به فرسودگی یا آسیب دیدگی کنند، می‌توانند در بخش دستگیره یا همان اهرم مشکل ایجاد کنند یا باعث نشتی شیر شوند.

مشکلات شیر اهرمی و راه‌حل‌های رفع آن

قبل از حل مشکلات شیر اهرمی باید با قطعات داخل آن آشنا شوید تا هنگام جدا کردن و سرهم‌بندی شیر، هر قسمت به جای مناسب خود بازگردد. برای این کار لوله آب زیر ظرفشویی که به شیر آب متصل است را ببندیدو درپوش تزئینی دسته شیر را بیرون بیاورید تا پیچ آن مشخص شود. پیچ را بردارید و سپس دسته شیر را به عقب متمایل کنید تا از آن جدا شود. ممکن است یک گیره نگهدارنده وجود داشته باشد که کارتریج را در جای خود نگه دارد. این را با یک دم باریک بردارید و سپس می‌توانید کارتریج به بالا بکشید و شیر باز شود. از اینجا به بعد به راحتی می‌توانید مشکلات شیر اهرمی را به‌راحتی حل کنید.

برای اینکه کار شما راحت شود بهتر است آچار فرانسه، دم باریک و آچار آلن دم دستتان باشد زیرا بسیار به کار خواهد آمد.

مشکل تنظیم دمای آب

یکی از مشکلات شیر اهرمی که ممکن است با آن روبرو شوید، دشواری در تنظیم دمای آب است. ممکن است دستگیره را به یک طرف آب بچرخانید، آب بیش از حد گرم شود یا با چرخاندن آن در جهت مخالف ممکن است آبی به شما بدهد که به اندازه کافی سرد نباشد. در اکثر موارد، این امر نشان دهنده آسیب دیدن کارتریج است که با تعویض آن، شیر اهرمی می‌تواند دمای آب دقیق‌تری به شما بدهد.این مشکل بیشتر ممکن است در شیرهای ظرفشویی رخ دهد.

مشکل چکه کردن و نشتی آب

از مشکلات شیر اهرمی همچنین می‌توان به نشتی و چکه اشاره کرد. در صورت خراب شدن کارتریج یا واشر اورینگ، شیرهای اهرمی چکه می‌کنند. برای تعویض هر دو قسمت، باید شیر آب را جدا کنید.

واشر اورینگ یک قطعه لاستیکی گرد است که روی کارتریج نصب شده است. این واشر ممکن است ترک خورده باشد و نیاز باشد که آن را تعویض کنید.

عوض کردن شیر روشوییکارتریج ترک خورده یا فرسوده نیز می‌تواند باعث چکه کردن یا نشتی در پایه شیر آب شود. این قطعه را نیز می‌توانید به راحتی تعویض کنید. فقط نکته مهم این است که ممکن است کارتریج‌ها اندازه‌های متفاوتی داشته باشند و برای همین برای خرید آن بهتر است اگر از اندازه دقیق آن اطلاع ندارید، قطعه خراب شده را همراه خود ببرید.

شل شدن یا بسته شدن خودکار دسته شیر اهرمی

یکی از مشکلات شیر اهرمی فارغ از مدل و جنس آن، شل شدن دسته است که در اصطلاح فنی به آن بسته شدن خودکار شیر اهرمی هم می‌گویند. دسته دارای یک پیچ است که گاهی با سفت کردن آن به کمک آچار آلن به راحتی می‌توان این مسئله راحل کرد. فقط در هنگام سفت کردن باید دقت کنید که فشار زیادی وارد نکنید تا پیچ هرز نشود و باعث خرابی بیشتر نگردد.

در غیر این صورت باز هم قطعه کارتریج مشکل آفرین شده است. برای حل این دست مشکلات شیر اهرمی می‌توانید از روان‌کننده‌ها و روغن‌های مناسب استفاده کنید. اضافه روغن را نیز با دستمالی پاک کرده و بعد کارتریج را در محل خود نصب کنید.

سفت شدن دسته شیر اهرمی

دستگیره سفت شده نیز از دیگر مشکلات شیر اهرمی که بسیار رایج محسوب می‌شود و ممکن است برخی مواقع بالا و پایین کردن یا چرخش شیر را دشوار کند. این امر اغلب به دلیل رسوب یا بقایای آب در کارتریج یا تجمع مواد معدنی در قسمت‌های داخلی شیر باشد. جدا کردن شیر آب و تمیز کردن هرگونه رسوب یا مواد معدنی، در اغلب موارد مشکل را برطرف کند.

بررسی مشکلا شیرهای اهرمیاگر کارتریج خراب است، آن را تعویض کنید. در صورتی هم که مشاهده کردید این قطعه مشکلی ندارد و تمیز است، استفاده از روان کننده سیلیکونی روی کارتریج ممکن است مشکل را برطرف کند.

کم بودن فشار آب

جریان محدود آب و کم شدن فشار آن یکی از رایج ترین مشکلاتی است که حتی در گران‌ترین شیرهای آب موجود در بازار نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.

اگر هنگام باز کردن شیر اهرمی با مشکل کم بودن فشار آب مواجه شدید، در بسیاری از موارد این محدودیت در داخل لوله آب اتفاق نمی‌افتد بلکه مسئله در خود شیر آب است. این امر ممکن است در اثر تغییر مسیر سوپاپ دایورتر ایجاد شده باشد. دایورتر قطعه کنترل کننده ورود و خروج آب در بدنه شیر است. برای حل این دست مشکلات شیر اهرمی، باید ابتدا تمیز بودن دایورتر را بررسی کنید و از سنگ ریزه و رسوبات آن را پاک کنید. اگر تمیز بود، پیشنهاد می‌شود که این قطعه را عوض کنید زیرا به طور حتم خراب شده است.

یکی دیگر از دلایل کاهش فشار آب، مسدود شدن درپوش شیر است که با نام پرلاتور شناخته می‌شود. این درپوش را ابتدا از لحاظ رسوبات بررسی کنید. معمولاً رسوبات آهک یا مواد معدنی تجمع یافته در این بخش فشار آب را کم می‌کنند. می‌توانید برای تمیز کردن آن از محلول‌های شیمیایی و برس یا ترکیب سرکه، آب و جوش شیرین استفاده کنید.

در نهایت اگر این مسئله بعد از تمیزکاری حل نشد، باید شیرهای آب گرم و سرد زیر سینک را بررسی کنید، زیرا ممکن است مشکل مربوط به آنها باشد.

صدای ناخوشایند و جیر جیر کردن شیر اهرمی

صدای جیر جیر و جیغ مانند شیر اهرمی از مشکلاتی است که نشان دهنده نیاز شیر به آبکوبش و نصب محفظه هوا باشد. برای حل این مورد از مشکلات شیر اهرمی باید محفظه هوا نصب کنید. اگر قبلاً این کار را انجام داده‌اید؛ بهتر است که محفظه را باز کنید تا اگر آب اضافی داخل مسیر اصلی آن است، خارج شود.

با وجود این اقدامات اگر باز هم شاهد صدای شیر آّب بودید؛ نشان دهنده این است واشر جدیدی برای شیر اهرمی خود نیاز دارید تا به جای واشر قبل قرار دهید.

لکه و رسوب روی بدنه

آب دارای املاح و مواد معدنی سنگینی است که به مرور زمان باعث ایجاد لکه و رسوب نه تنها در بخش‌های داخلی شیرآلات، بلکه روی بدنه آنها نیز می‌شود. این مشکل فقط برای شیرهای اهرمی پیش نمی‌آید و در برای تمام شیرآلات مشترک است.

صدای ناخوشایند و جیر جیر کردن شیر اهرمیبرای حل این قبیل از مشکلات شیر اهرمی و دیگر شیرها می‌توان از چند راه‌کار خانگی ارزان و بی‌دردسر استفاده کرد. رایج‌ترین راه که آسیب هم به شیر آب شما وارد نخواهد کرد، استفاده از سرکه است. این ماده را روی یک حوله ریخته و برای مدت دو ساعت روی شیر آب قرار دهید تا اثر خود را بگذارد. بعد از آن با یک پارچه تمیز رسوبات را پاک کنید.برای مثال شیرهای مدل جنوا کی ای جی را به راحتی با این روش میتوانید پاک کنید.

در صورتی که لکه‌های سختی رو بدنه شیرآلات وجود دارد می‌توانید از فوم‌ها و شوینده‌های مخصوص شیمیایی نیز که در بازار موجود است برای این کار استفاده نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت کی ای جی با شما همراه بودیم. شیرهای اهرمی یکی از پرکاربردترین مدل‌های شیرآلات مورد استفاده در خانه‌ها هستند و مانند هر نوع شیر آبی مشکلات خاص خود دارند. یکی از تفکرات رایج در بین عامه مردم این است که با خراب شدن شیر اهرمی باید آن را دور انداخت، در صورتی که به راحتی ‌می‌توان با بررسی اولیه و تعویض برخی قطعات مدت طولانی از آن استفاده کرد.

پیشگیری از این دست مشکلات با بررسی دوره‌ای و تمیز کردن قطعات آن، به راحتی قابل پیشگیری است. اغلب مشکلات شیر اهرمی نیز مربوط به واشر یا کارتریج است که با روغن کاری به موقع، بررسی وضعیت واشر و کارتریج و تعویض به موقع آن‌ها، قابل حل خواهند بود.

Write a comment