ساده ترین روش ها برای برق انداختن شیرآلات قدیمی

مقدمه

شیرآلات یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دکوراسیون منزل و سایر اماکن هستند که پس از مدتی دچار کثیفی و زنگ‌زدگی می‌شوند و تمیز بودن آن‌ها امری ضروری می‌باشد. برق انداختن شیرآلات قدیمی و تمیز کردن اصولی آن‌ها بدون کدر شدن و یا آسیب زدن به آن‌ها، نیازمند مهارت و البته اطلاعات کافی است. راه‌های ساده و بدون هزینه‌‌ای وجود دارد که شما شیرآلات قدیمی و جدید خود را برق بیاندازید. در ادامه تصمیم داریم چند ترفند مناسب برق انداختن شیرآلات قدیمی را به شما معرفی کنیم.

برق انداختن و تمیز کاری شیرآلات قدیمی

برق انداختن شیرآلات قدیمی

شیرآلات منازل پس از مدتی به دلایل مختلف، زیبایی و شفافیت ابتدایی خود را از دست می‌دهند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب این اتفاق می‌شود، لکه‌های کوچک سفیدی هستند که بر روی آن‌ها قرار دارند. این لکه‌ها حتی زمانی که شیرآلات شما تمیز باشند هم باعث کدر ماندن آن‌ها خواهد شد. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر از لک‌شدن و یا کدر شدن شیرآلات خود جلوگیری کنید. این روش‌ها عبارتند از:

استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید به عنوان یک مواد طبیعی می‌تواند راه‌حل بسیار خوبی برای تمیز کردن شیرآلات قدیمی و جدید باشد. اغلب افراد باتجربه ترکیب آب و سرکه را بهترین و موثرترین براق‌کننده شیرآلات قدیمی می‌دانند. شما برای استفاده از این روش بایستی یک عدد حوله کاغذی تمیز را به طور کامل به محلول سرکه و آب آغشته کنید، سپس آن را درست در محل لکه‌های شیرآلات بپیچید و حدود 10 دقیقه منتظر بمانید. بعد از این فرآیند باید لکه‌ها را به کمک یک حوله کاغذی خشک پاک کنید.

به این نکته دقت کنید که استفاده از سرکه و آب با توجه به خواص اسیدی بودن این ترکیب، ممکن است رنگ شیرآلات برنجی و رنگی را از بین ببرد. اما چنانچه از شیرآلات معمولی و بی‌رنگ استفاده می‌کنید، می‌توانید با خیالی آسوده از سرکه سفید برای برق انداختن شیرآلات قدیمی خود کمک بگیرید.

آب و صابون

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن شیرآلات مختلف، استفاده از ترکیب آب و صابون است. شما می‌توانید با استفاده از این محلول ساده، رنگ طبیعی شیرآلات توالت و یا سایر قسمت های منزل خود را حفظ کنید و آن‌ها را به بهترین شکل برق بیاندازید. اگر نگران این هستید که بر روی شیرآلات خانه شما خطی ایجاد شود، بایستی از اسکاج‌های اسفنجی و نرم برای انجام این کار استفاده کنید.

برق انداختن شیرآلات قدیمی با آب و صابون

استفاده از آب خالص

شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که استفاده از آب خالص هم می‌تواند شیرآلات قدیمی را تمیز کند. این مورد مشروط به آن است که شما به طور مرتب این کار را تکرار کنید. البته استفاده از ترکیب آب و صابون مطمئنا بهتر بوده و سریع‌تر به نتیجه می‌رسد.

جوش شیرین

جوش شیرین را می‌توان به عنوان بهترین ماده جهت نابود کردن رسوب و برق انداختن شیرآلات قدیمی و جدید معرفی کرد. شما می‌توانید برای تمیز کردن شیرآلات ظرفشویی و حتی سینک آشپزخانه که بیشتر جرم می‌گیرند، از جوش شیرین کمک بگیرید. برای استفاده از این روش کافیست مقداری جوش شیرین را بر روی یک مسواک بریزید و آن را بر روی سطح شیرآلات جرم‌گرفته بمالید. سپس شیرآلات را به طور کامل آبکشی کنید و با استفاده از دستمال و یا حوله تمیز آن را تمیز نمایید.

آبلیمو

استفاده از لیمو می‌تواند یک روش موثر برای برق انداختن شیرآلات قدیمی و جدید شما محسوب شود. با توجه به اینکه لیمو از خاصیت اسیدی برخوردار است، می‌تواند راه‌حل ایده‌آلی برای تمیز کردن شیرآلات باشد. برای استفاده از این روش شما باید یک عدد لیمو را به دو قسمت تقسیم کنید و آن را بر روی سطح شیرآلات بمالید. سپس 10 دقیقه منتظر بمانید و شیرآلات آبکشی کرده و خشک کنید. در این صورت لکه‌ای بر روی آن‌ها باقی نخواهد ماند. اگر لیمو نداشتید هم می‌توانید یک اسفنج را به آبلیمو آغشته کرده و این روش را مورد استفاده قرار دهید.

برق انداختن شیرآلات قدیمی با آب لیمو

نوشابه

از آنجایی که نوشابه هم خاصیت اسیدی دارد، می‌تواند راه خوبی برای برق انداختن شیرآلات قدیمی محسوب شود. استفاده از نوشابه می‌تواند رسوبات و جرم روی شیرآلات را به بهترین شکل پاک کند. شما باید مقداری نوشابه را در درون یک بطری آسپری‌دار خالی کنید و بر روی شیرآلات اسپری نمایید. سپس کمی منتظر بمانید که نوشابه تاثیر خود را بگذارد. بعد از این فرآیند با استفاده از یک اسفنج نرم شیرآلات را پاک کرده و با یک عدد حوله تمیز سطح آن را خشک کنید.از این روش میتوانید برای شیر حمام که لکه های بیشتری از آب روی آن نقش میبندد استفاده کنید.

آرد

استفاده از محلول سرکه، آرد و نمک می‌تواند یکی از روش‌های ایده‌آل برای برق انداختن شیرآلات قدیمی باشد. کافیست از هر کدام آن‌ها یک قاشق چای‌خوری بردارید و همه را با هم مخلوط کنید. بعد از این فرآیند به کمک یک عدد اسفنج نرم، این محلول را بر روی شیرآلات بمالید. در نهایت هم آن‌ها را آبکشی کرده و با حوله تمیز خشک کنید.

استفاده از روغن بچه

شیرآلات استیل خیلی زود دچار کثیفی می‌شوند و باید مرتبا آن‌ها را تمیز کرد. ترکیبات شیمیایی بسیار زیادی در بازار وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان شیرهای استیل را لکه‌گیری کرد، اما بهتر است برای این کار از روغن بچه استفاده کنید. روغن بچه نه تنها هیچ آسیبی به شیرآلات منزل شما وارد نمی‌کند، بلکه قیمت بسیار کمی هم دارد. برای استفاده از این روش می‌توانید مقداری روغن بچه را بر روی یک دستمال بریزید و آن را بر روی شیرآلات بمالید. بعد از این کار هم شیرآلات را با استفاده از یک دستمال تمیز و خشک پاک کنید.

علت لک شدن شیرآلات منزل خود را پیدا کنید

شما باید پیش از همه چیز لکه‌های علت اصلی لک شدن شیرآلات منزل خود را پیدا کنید. لکه‌های کوچکی که بر روی شیرآلات شما ایجاد می‌شوند، شفافیت و براقی آن‌ها را از بین می‌برند. دلیل اصلی به وجود آمدن این لکه‌ها، رسوب شدن مواد معدنی و همچنین آهک موجود در آب بر سطح شیرآلات می‌باشد. پس شما باید به طور مداوم به برق انداختن شیرآلات قدیمی و جدید منزل خود بپردازید و در پایان هم باید آن‌ها را با استفاده از حوله‌های تمیز و خشک، پاک کنید.

برق انداختن شیرآلات قدیمی با سرکه

تعیین نوع آبکاری شیرآلات قدیمی

شیرآلات با آبکاری‌های گوناگون در شرایطی که روش تمیز کردن معمول آن‌ها کارساز نباشد، باید به روش‌های ویژه دیگر تمیز شوند. به عنوان مثال روش‌های اختصاصی که در خصوص آبکاری کروم استفاده می‌شوند، بر دیگر آبکاری‌ها تاثیر زیادی نخواهد داشت. اما در این بخش از مطلب تصمیم داریم روش برق انداختن شیرآلات قدیمی و جدید با هر نوع آبکاری را توضیح دهیم.

  1. در ابتدا یک کاسه کوچک را با نیم لیتر آب و 2 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی پر کرده و آن‌ها را ترکیب کنید.
  2. یک عدد ابر اسفنجی را در درون این ترکیب خیس کنید و آن را بر روی سطح شیرآلات خود بمالید.
  3. یک مسواک کهنه را به مقداری جوش شیرین آغشته کرده و آن را بر روی شیرآلات بمالید. بهتر است این مسواک را را برای تمیز کردن شیرآلاتی استفاده کنید که لکه‌های کوچک سفید دارند. در صورت نیاز هم می‌توانید چند قطره آب خالص را بر روی مسواک بریزید.
  4. شما می‌توانید برای تمیز کردن دقیق زیر دستگیره‌ها و همچنین شکاف‌ها که دسترسی به آن‌ها سخت است، از یک تکه نخ دندان 40 سانتی استفاده کنید.
  5. سپس شیرآلات را با استفاده از آب تمیز و سرد آبکشی کرده و در نهایت هم آن‌ها را با یک حوله نخی خشک کنید.
روش های برق انداختن شیرآلات قدیمی

عدم استفاده از محلول‌های زیر

بسیاری از افراد با استفاده از محلول‌های غیر استاندارد و مضر، به شیرآلات خود آسیب وارد می‌کنند. باید دقت داشته باشید که استفاده از پاک‌کننده و محلول‌های اسیدی مانند جوهر نمک و وایتکس، آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به شیرآلات شما وارد می‌کند. در ضمن به هیچ عنوان از سیم‌های ظرفشویی برای برق انداختن شیرآلات قدیمی و جدید خود استفاده نکنید، چون باعث خط‌افتادن و کدرشدن شیرآلات می‌شود.

چند نکته مهم برای برق انداختن شیرآلات قدیمی

زمانی که تصمیم دارید شیرآلات منزل خود را تمیز کنید، بهتر است به نکات زیر نیز دقت کنید.

  • با استفاده از لیمو ترش علاوه بر تمیز کردن شیرآلات خود، بوی بسیار خوبی را در فضای مربوطه ایجاد خواهید کرد.
  • چنانچه برای تمیز کردن شیرآلات خود از جوهر نمک نیز کمک می‌گیرید، پیش از ریختن این موارد، حتما بایستی شیرآلات را با استفاده از پلاستیک بپوشانید. به این دلیل که دود جوهرنمک باعث از بین رفتن رنگ شیرآلات خواهد شد.
  • برای استفاده از جوهر نمک جهت تمیز کردن سرویس بهداشتی و یا حمام، شما نباید درب آن محیط را ببندید و به سرعت شروع به شستشو کنید. چون که دود و گاز جوهر نمک به شیرآلات آسیب جدی وارد می‌کند.
  • کلیه وسایل مانند اسکاچ، برس و سایر موارد مشابه که برای تمیز کردن شیرآلات مورد استفاده قرار می‌گیرند، حتما بایستی تمیز باشند.
نکات برق انداختن شیرآلات قدیمی

سخن پایانی

در این مطلب از سری مطالب آموزشی شیر آلات کی ای جی با بهترین روش‌های برق انداختن شیرآلات قدیمی و جدید آشنا شدیم. این روزها شیرآلات تمیز و درخشان نقش زیادی در زیبایی دکوراسیون دارند و تمیزی آن‌ها در زیبایی آن مکان موردنظر تاثیر بسیار زیادی دارد و از طرف دیگر کثیفی شیرآلات به مرور زمان باعث کاهش عملکرد آن‌ها خواهد شد. اگر شما روش‌های عنوان شده در این مطلب را به طور اصولی و دقیق انجام دهید، می‌توانید همواره شیرآلات تمیز و براقی داشته باشید.

Write a comment