تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین – معرفی نکات کاربردی

مقدمه

تمیزکاری آشپزخانه، حمام و دستشویی همیشه یکی از تمیزکاری‌های وقت‌گیر و چالش برانگیز است. سرویس‌کاران شیرآلات و نصاب‌ها همیشه از تمیز کردن شیرآلات و حتی سرامیک‌های کف سرویس بهداشتی با مواد شوینده شیمیایی مانند جرم گیر و جوهر نمک با مارک‌های مختلف برحذر داشته‌اند و استفاده از این‌گونه شوینده‌ها را برای دوام شیرآلات و سرامیک‌ها مضر اعلام کرده‌اند؛ اما به‌راستی چگونه باید این تمیزکاری‌ها را انجام داد که علاوه بر تمیزکردن محیط و ایجاد درخشندگی، فلزات مورداستفاده در آشپزخانه و سرویس بهداشتی کمترین آسیب را ببینند؟ تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین روشی ساده و مقرون به‌صرفه است که می‌توانید آن را با روشی ساده به کار ببرید. با ما همراه باشید.

نکته کاربردی تمیز کردن شیر

دلایل شایع کثیف شدن شیرآلات

تمیز بودن شیرآلات آشپزخانه و سرویس بهداشتی کمک زیادی به ایجاد فضای تازه و تمیز می‌کنند. این در حالی است که شیرآلات به‌طور مداوم از طریق آب در معرض مواد معدنی و سایر عناصر خورنده قرار می‌گیرند برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • لکه‌های آب
  • تجمع آهک
  • خوردگی

لکه‌های آب

معمولا جای لکه‌های آب بر روی شیرآلات فلزی نمای چندان جالبی ندارند. البته برخی از رنگ‌های خاص شیرآلات لکه‌های آب کمتری به خود می‌گیرند. مشکی مات، برنز روغنی و سفید رنگ‌هایی هستند که اگر این رنگ‌ها را برای شیرآلات منزل خود انتخاب کنید کمتر لکه‌های آب را جذب می‌کنند. شیرآلاتی که از جنس کروم یا فولاد ضدزنگ باشند بیشتر در معرض لکه آب هستند و این لکه‌ها را نمایان می‌کنند.

لکه‌های آب، آب باقیمانده‌ای است که به قسمت‌های ثابت شیر آب پاشیده می‌شود. گاهی اوقات برای از بین بردن این لکه‌ها از روش‌هایی استفاده می‌شود که تأثیر این لکه‌های آب را بدتر می‌کنند. این لکه‌ها می‌توانند شیر آب براق و زیبا را کدر و نامناسب نشان دهند. در ادامه خواهید دید که تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین راهکاری بسیار ساده و ماندگار برای از بین بردن لکه‌های آب است.

شیر رسوب گرفته

تجمع آهک

اگر شیرآلات منزل شما کدر و بدبو هستند به‌احتمال زیاد به دلیل تجمع آهک است. تجمع آهک بر روی شیر آلات تقریبا سفیدرنگ هستند که موجب برآمدگی‌هایی بر روی سطح شیرآلات می‌شوند. مواد معدنی محلول در منیزیم و کلسیم موجود در آب خانگی به وجود آورنده این تجمع آهکی می‌شوند. آب خانگی بعضی مناطق خاص دارای مواد معدنی بیشتری در آب خانگی خود هستند و به طبع از تجمع آهکی بیشتری نیز بر روی شیرآلات خود مواجه می‌شوند.

با مرور زمان و استفاده مداوم از شیرآلات، مواد معدنی بیشتری بر روی آن‌ها جمع می‌شود و شما می‌مانید و رسوبات پوسته‌پوسته و سخت آهکی که اطراف سر شیر را گرفته و موجب کاهش فشار آب می‌شوند. برخی از افراد برای رفع این مشکل شیر آلات خود را تعویض می‌کنند و هزینه زیادی را متحمل می‌شوند؛ اما نگران نباشید ما به شما نشان می‌دهیم که چگونه با تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین و یا روش‌های دیگر این مشکل را حل کنید و بار مالی را متحمل نشوید.

خوردگی

خوردگی شیر آلات در نتیجه تجمع مقیاس زیادی از آهک به وجود می‌آید و در ابتدا این تجمع تقریبا سبزرنگ هستند. ظاهر این خوردگی علاوه بر اینکه ناخوشایندی است دارای بعد بدتری نیز هست اینکه به‌مرور زمان گسترش پیدا می‌کند و شیر آب موردنظر را خراب می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد متوجه می‌شوید که فشار آب بسیار کم می‌شود به‌طوری که برخی اوقات برگشت نیز دارد.

برخی از روش‌هایی مانند تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین به‌ویژه در مراحل اولیه وجود دارد تا به مرحله تعویض شیر آلات آب منزل خود نرسید و هزینه زیادی را متحمل نشوید. در ادامه با این روش آشنا می‌شوید.

شیر کثیف با لکه آب

تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین – قسمت‌های عمومی

زمانی که لکه‌های آب بر روی ظاهر شیر آلات منزل شما به وجود می‌آیند و از زیبایی ظاهری آن می‌کاهند با روشی ساده می‌توانید آن‌ها را درخشان کنید. آنچه شما در این مرحله نیاز دارید:

  • مایع ظرف‌شویی
  • آب گرم
  • اسکاچ نرم
  • کاسه یا سطل
  • جوش شیرین
  • مسواک قدیمی
  • نخ دندان
  • دستمال نانو

برای تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین مقدماتی لازم است که بهترین نتیجه حاصل شود.

مرحله اول: تهیه مواد برای خیس خوردن شیر آلات

با مخلوط کردن 2 قاشق مایع ظرف‌شویی با 2 فنجان آب گرم در یک کاسه، محلول صابون را تهیه کنید. این محلول را خوب به هم بزنید تا کف کند.یادتان باشد از استفاده مواد شیمیایی خودداری کنید استفاده از این مواد موجب خراب شدن شیرآلات منزل شما می‌شوند.این کار را برو روی شیرهای توالت و یا روشویی نیز می توانید امتحان کنید

تمیزکاری شیرالات

مرحله دوم: شیر آب را بشویید تا خیس بخورد

در این مرحله یک شستشوی معمولی از شیر آب داشته باشید به این‌گونه که ابتدا چند مشت آب بر روی شیر آب بریزید و سپس اسکاچ نرم را آغشته به مخلوط صابون کرده و آن را بر روی تمام سطوح شیر آب بکشید. چندین بار از روی گردن، دستگیره‌ها و نزدیک پایه‌ها این کار را انجام دهید. لازم نیست این کار را با فشار زیاد انجام دهید فقط به‌اندازه‌ای که موجب پاک شدن آلودگی‌ها شود و شیر آب خیس بخورد و آماده تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین شود.

مرحله سوم: استفاده از مخلوط جوش شیرین و آب

این بار در کاسه چند قاشق غذاخوری جوش شیرین بریزید و آن را با مقداری آب مخلوط کنید تا یک مخلوط خمیری شکل ایجاد شود. کم‌کم به جوش شیرین آب اضافه کنید تا از رقیق شدن بیش از حد آن جلوگیری کرده باشد.

حال یک مسواک قدیمی بردارید و آن را آغشته به مخلوط خمیری شکل جوش شیرین کنید و آن را به قسمت‌های لکه‌دار بکشید. این لکه‌ها معمولا در قسمت پایه‌ای شیر آلات تجمع می‌کنند.

اگر بر روی شیر آب روشویی تجمع آهک نیز وجود دارد باید این قسمت‌ها را با اصطکاک دادن بیشتر مسواکی که آغشته به مخلوط خمیری شکل جوش شیرین است از بین ببرید. با این عمل می‌توانید ماده پوسته‌پوسته شده از شیر آب منزل خود را جدا کرده و ظاهر زیبای شیر آب را به آن برگردانید.

رفع رسوب شیر با جوش شیرین

مرحله چهارم: ترک‌های کوچک و شکاف‌ها را پاک کنید

اگر هیچ شکاف کوچکی بر روی شیر آب شما موجود نیست از این مرحله صرف‌نظر کنید. در صورت وجود شکاف، از نخ دندان استفاده کنید. تقریبا 12 اینچ معادل 30 سانتی‌متر نخ دندان جدا کنید و آن را در هر مکانی که دسترسی به آن بدون نخ دندان امکان ندارد، بکشید. دقیقا مانند نخ دندان کشیدن دندان‌ها، از حرکات بالا و پایین استفاده کنید. لکه‌های چسبده شده به نخ را به‌طور وضوح خواهید دید.

مرحله پنجم: شستشو با آب سرد

یک کاسه را از آب سرد و تمیز پر کنید و یک پارچه معمولی را مرطوب کنید و بر روی شیر آب بکشید تا بقایای صابون، جوش شیرین و مواد زائد جدا شده از شیر آلات از بین بروند. در نهایت نیز می‌توانید چند مشت آب بر روی شیر آب بریزید و فورا وارد مرحله بعد شوید.

مرحله ششم: شیر آب را خشک کنید

پارچه نانو تمیز و خشک را بردارید و شیر آب را کاملا خشک کنید. خشک کردن بعد از تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین به صیقل دادن و درخشش آن کمک می‌کند. این‌گونه اطمینان حاصل می‌شود که لکه‌های آب و تجمع‌های آهکی از بین رفته‌اند.

تمیز کردن شیر با جوش شیرین

راه‌های دیگر به غیر از تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین

جوش شیرین موارد استفاده بسیاری در تمیز کاری منزل دارد. از دیگر موارد استفاده آن برای تمیزکاری می‌توان به تمیز کردن سرامیک، کاشی، سینک ظرف‌شویی و وان حمام اشاره کرد.

آیا تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین تنها راه‌حل بدون استفاده از مواد شیمیایی است؟

راه‌های بسیار دیگری برای تمیز کردن با شیر آلات وجود دارد که هم به درخشندگی شیر آلات ختم می‌شود و هم اینکه به این وسایل آسیب نمی‌رساند. سرکه سفید و آب‌لیمو نیز جایگزین‌های مناسبی برای جوش شیرین در تمیز کردن شیر آلات هستند؛ اما تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین بهترین روش بدون آسیب است زیرا آب‌لیمو و سرکه سفید خاصیت اسیدی دارند و به مقدار کمی نیز به شیر آلات با توجه به جنس آن‌ها، ممکن است آسیب برسانند.

 رابطه تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین و محیط زیست

استفاده مداوم از مواد شیمیایی مانند جرم‌گیر و جوهر نمک، علاوه بر اینکه به شیر آلات آسیب می‌رساند موجب آسیب رساندن به محیط زیست می‌شود زمانی که استفاده از این مواد شیمیایی کمتر شود، تقاضا کمتر شده و در نتیجه تولید آن نیز کاهش می‌یابد. نکته دیگر اینکه اگر به‌طور مداوم تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین انجام شود دیگر نیازی نیست چند وقت یک بار تعویض شوند و به اقتصاد خانواده شما نیز کمک می‌کند.

از بین بردن رسوب شیر با جوش شیرین

سخن پایانی

تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین یک روش ساده، ماندگار و پایدار است که علاوه بر زیبایی و درخشندگی که به محیط زندگی ما می‌دهد، در پایداری محیط زیست نیز تأثیرگذار است. فراموش نکنیم که این روش را باید هر ماه تکرار کنیم تا اثربخشی خود را به خوبی حفظ کند و شیرآلات دوام مناسبی در بلندمدت داشته باشند.

Write a comment