دلایل چکه شیر آب چه مواردی هستند و چطور می‌توان آنها را بر طرف کرد

مقدمه

چکه کردن شیر آب مشکلی است که همه ما کم و بیش با آن آشنا هستیم. این یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای است که می‌تواند حسابی اعصاب شما را خرد کرده و به منزل شما آسیب برساند. در این مطلب ضمن معرفی دلایل چکه شیر آب سعی می‌کنیم راه‌های بر طرف کردن این مشکل را نیز معرفی کنیم. بهتر است توجه داشته باشید که چکه کردن شیر آب دلایل مختلفی دارد.

شیر آب وسیله‌ای است که از چند بخش تشکیل شده است. این بخش‌های مختلف به وسیله اتصالات پیچی و واشر به یکدیگر متصل می‌شوند. هنگامی که شیر آب چکه می‌کند اغلب یکی از این بخش‌ها به شکل نامناسبی متصل شده است. برای رفع مشکل لازم است ابتدا شیر آب عیب یابی شود. با این کار متوجه می‌شوید کدام بخش از شیر آب چکه می‌کند. در ادامه با بر طرف کردن دلایل چکه آب با وسایل و ابزار مناسب، مشکل حل شده و دیگر آب هدر نمی‌رود.

علت و  دلایل چکه شیر آب

برخی از دلایل چکه شیر آب

همان طور که پیشتر اشاره شد چکه کردن شیر آب دلایل مختلفی دارد. به عبارت دیگر اتصالات و نقاط مختلف شیر آب ممکن است دچار مشکل شده و دلایل چکه شیر آب را تشکیل دهند. برخی از اصلی‌ترین این اتصالات شامل موارد زیر می‌شود:

  • اتصال شیر به لوله آب
  • زیر دسته اهرمی
  • محل اتصال شیر به ظرفشویی یا روشویی
  • زیر سوپاپ شیر آب دوش
  • چکه آب از سر آبریز

بعضی از این موارد مثل چکه کردن از محل اتصال شیر به لوله آب، یا چکه از زیر دسته اهرمی، بین تمام شیرهای مورد استفاده در خانه مشترک است. این در حالی است که بعضی از دلایل دیگر مثل مشکل سوپاپ در شیرهای حمام مخصوص به شیر حمام هستند. در ادامه ضمن معرفی این دسته از دلایل چکه شیر آب، علت مشکل و راه‌های بر طرف کردن آن را نیز ارائه خواهیم کرد.

اتصال شیر به لوله آب

منظور از این بخش اولین محل اتصال شیر به لوله‌کشی آب منزل است. شیرآلات معمولا با استفاده از دو مهره به لوله‌کشی وصل می‌شوند. هنگامی که یکی از این دو مهره به خوبی نصب نشده باشد یا در هنگام نصب از واشر مناسب برای آن استفاده نشده باشد، ممکن است دچار چکه شود. این مورد از دلایل چکه شیر آب اغلب روی دیوار رطوبت انداخته و بدون اینکه با شیر کاری داشته باشید می‌توانید متوجه چکه آن شوید. دلیل این دیگری که ممکن است باعث این نوع از چکه کردن شیر آب شود، طراز نبودن شیر آب است.

چرا شیر آب چکه می کند؟

هنگام نصب شیر به لوله‌کشی لازم است شیر‌های آب به صورت عمودی به لوله‌ها نصب شوند. در صورتی که یکی از شیرها به شکل مایل و مورب نصب شود، اتصالات لوله‌کشی در معرض خطر بوده و احتمال چکه کردن آب زیاد می‌شود. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است هنگام نصب شیر آب به لوله‌کشی مطابق دستورالعمل دستگاه عمل کرده و واشرها و مهره‌های آن را به شکل درست و دقیق نصب کنیم.

در صورتی که شیر آب شما از محل اتصال به لوله‌کشی چکه می‌کند، در مرحله اول ضمن بستن فلکه آب، آن را باز کرده و اتصال آن را بررسی کنید. در صورت نیاز می‌توانید از مهره یا واشرهای جدید استفاده کنید. اگر مشکل به دلیل مهره و واشر و اتصال سرسری شیر آب بروز کرده باشد، به این ترتیب می‌توانید آن را بر طرف کرده و مشکل را حل کنید.

زیر دسته اهرمی

یکی از دلایل چکه شیر آب می‌تواند به دسته اهرمی شیر مرتبط باشد. برای بر طرف کردن این مشکل لازم است مهره کارتریج را بررسی کنید تا محکم نصب شده باشد. اگر مهره به خوبی محکم باشد و باز هم شیر آب چکه کند، به احتمال زیاد مشکل از خود کارتریج است. هنگامی که کارتریج تحت فشار بیش از حد قرار بگیرد ممکن است ترک خورده و یا دچار عیب شود. این اتفاق منجر به چکه کردن آب از زیر دسته اهرمی می‌شود. به این ترتیب با تعویض کارتریج می‌توانید از این مشکل خلاص شوید.نمونه شیرهای اهرمی را می توانید درشیر الات مدل دنالی کی ای جی مشاهده کنید.

چکه کردن شیر آب اهرمی

یکی دیگر از دلایل چکه کردن شیر آب می‌تواند به ناهماهنگی کف کارتریج با محل آن در شیر آب برگردد. در شیرهای آب نامرغوب، یا در نمونه‌هایی که تراشکاری کف آنها به خوبی انجام نشده باشد، این مشکل بروز می‌کند. برای حل این مشکل نیز باید کارتریج را تعویض کرد و از یک کارتریج هماهنگ استفاده کرد. در نهایت اگر مشکل از شیر آب باشد و انتهای آن به خوبی تراشکاری نشده باشد، ممکن است تعویض کارتریج نیز مانع از چکه آب نشود. در این موارد راهی به جز تعویض کامل شیر آب باقی نمی‌ماند.

محل اتصال شیر به ظرفشویی یا روشویی

برای نصب شیر به ظرفشویی از اورینگ و مهره‌های خاصی استفاده می‌شود. در صورتی که اورینگ به درستی قرار نگرفته یا مهره به خوبی نصب شده باشد، می‌تواند یکی از دلایل چکه شیر آب محسوب شود. برای حل این مشکل محل اتصال شیر به ظرفشویی یا روشویی را بررسی کنید. در صورتی که چکه از این ناحیه است، بهتر است بررسی کنید ببینید آیا اورینگ به درستی در آن قرار گرفته است؟ در صورتی که مشکل از اورینگ باشد با تعویض آن به سادگی می‌توانید چکه کردن آب را بر طرف کنید.

در صورتی که مشکل با تعویض اورینگ حل نشود، ممکن است مشکل از نصب نادرست شیر باشد. برای این کار یک بار شیر را به کلی از سینک یا ظرفشویی باز کرده و با استفاده از واشر و مهره‌های مناسب آن را از نو نصب کنید. در مواردی نیز این امکان وجود دارد که دلیل چکه آب گشاد بودن سوراخ سینک یا روشویی باشد. این مشکل ممکن است به دلیل نصب بد یا ناهماهنگی قطعات به وجود بیاید. در صورتی که با استفاده از واشر و مهره راهی برای حل این مشکل وجود نداشته باشد، تعویض سینک یا روشویی ضرورت پیدا می‌کند. با این حال در بیشتر موارد با تعویض اورینگ این مشکل بر طرف می‌شود.

خراب بودن شیلنگ روشویی

زیر سوپاپ شیر آب دوش

ساختار شیرهای دوش یا حمام برای استفاده در دو حالت دوش و وان طراحی شده است. برای تغییر این دو حالت یک سوپاپ در شیرهای دوش به کار برده می‌شود که اغلب با فشار آب کار می‌کند. در صورتی که این سوپاپ به درستی نصب نشده باشد، یا اینکه اورینگ‌های آن به خوبی نصب و محکم نشده باشند، مشکل چکه آب از زیر آن بروز می‌کند. برای حل این مشکل می‌توان سوپاپ را باز کرده و دوباره با استفاده از اورینگ‌های سالم آن را نصب کرد.

اما اگر مشکل از اورینگ یا نصب نادرست نباشد، به احتمال زیاد از تراشکاری بد شیر و کیفیت پایین سوپاپ یا جای قرار گرفتن آن است. در این موارد تعویض کامل شیر دوش تنها راه چاره برای بر طرف کردن مشکل چکه کردن شیر آب است.

چکه آب از سر آبریز

یکی دیگر از دلایل چکه شیر آب می‌تواند خروج آب از محل اتصال شیر به لوله خروجی آب در ظرفشویی و روشویی، یا محل نصب شیلنگ به شیر آب در شیر توالت باشد. این مشکل می‌تواند به خاطر قرار نگرفتن واشر مناسب یا آب‌بندی مناسب آن باشد. برای حل این مشکل می‌توانید محل اتصال را باز کرده و واشر آن را تعویض کنید. در صورتی که همه اتصالات با واشر و آب‌بندی مناسب نصب شوند و همچنان مشکل چکه آب وجود داشته باشد، ممکن است مشکل از سوراخ بودن جداره‌های داخلی شیر آب باشد. در صورتی که مشکل از این موارد باشد، امکان تعمیر آنها وجود ندارد. به این ترتیب در صورت چکه آب به دلیل سوراخ یا عیب داخلی شیر، چاره‌ای جز تعویض شیر وجود ندارد.

چکه آب از دوش

جمع‌بندی

در این مطلب دلایل چکه شیر آب را بررسی کردیم. دلایل مختلفی می‌تواند باعث چکه کردن شیر آب شود. همچنین شیرهای مختلف اجزای متفاوتی دارند که ممکن است به دلیل مشکل یکی از این اجزا دچار چکه بشوند. به صورت کلی هنگام مواجه با چکه آب باید به واشر، اورینگ، و وسایل آب‌بندی شیر آب توجه کرده و آنها را بررسی کنید. در موارد زیادی مشکل چکه کردن با تعویض واشر بر طرف شده و موضوع به کلی حل می‌شود. در موارد دیگر، مثل چکه کردن از محل اتصال شیر به لوله‌کشی، اورینگ‌ها و نصب طراز شیر اهمیت زیادی دارند. در این موارد نیز با بررسی آنها و بر طرف کردن مشکل، می‌توان چکه کردن را بر طرف نمود.

بعضی اوقات دلیل چکه شیر آب به مشخصات خود شیر آب بر می‌گردد. برای مثال شیر آبی که محل قرارگیری کارتریج در آن به خوبی تراشکاری نشده باشد، چکه می‌کند. در این موارد امکان بر طرف کردن مشکل با تعمیر و احیانا استفاده از تراشکاری وجود دارد، اما به قدری سخت و هزینه‌بر است که تعویض آن راه حل معقول‌تری محسوب می‌شود. همین مشکل هنگامی که چکه کردن از سر آبریز شیر به شیلنگ یا خروجی آب اتفاق بیافتد نیز وجود دارد. در این موارد، مشکل از سوراخ‌های داخلی مجرای اولیه شیر است. برای حل این مشکل نیز تعویض شیر آب ضروری بوده و مشکل فقط به این شکل بر طرف می‌شود. یکی از کارهایی که به پیشگیری از چکه کردن آب کمک قابل توجهی می‌کند، دقت به بسته شدن کامل شیر پس از استفاده است.

Write a comment