از بین بردن سیاهی شیرآلات | چند ترفند ساده برای نظافت شیرآلات

مقدمه

شیرآلات به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات خانه و سایر مکان‌ها به شمار می‌آیند. این تجهیزات به عنوان یکی از هزینه‌‌بر‌ترین تجهیزات ساختمانی شناخته می‌شوند که به غیر از کاربردهای فراوانی که دارد، باعث زیبایی مکان‌های مختلف نیز خواهد شد. با توجه به علاقه اکثر مردم به استفاده از مدل‌های مختلف شیرآلات، بسیاری از شرکت‌های خارجی و داخلی مختلف، به تولید مدل‌های مختلفی شیرآلات آنتیک و مدرن هستند. خرید این شیرآلات یک بحث است و سالم‌ نگه داشتن آن نیز بحث دیگری می‌باشد. برای مثال ممکن است این شیرآلات با کثیفی و سیاهی رو به رو شوند. در این شرایط، برای از بین بردن سیاهی شیرآلات چه کاری باید کرد؟

تمیز کردن شیرآلات با توجه به ظاهر و آبکاری آن‌ها، دشوار است. یک شیر کدر حتی اگر به طور کامل بهداشتی و تمیز باشد، باز هم کثیف به نظر می‌آید. برای اینکه بتوانید به بهترین شکل از شیرآلات منزل خود محافظت کنید و در صورت سیاه شدن بتوانید آن‌ها را به حالت گذشته بازگردانید، به ادامه مطلب دقت کنید.

تمیز کردن سیاهی شیرآلات

از بین بردن سیاهی شیرآلات

شیرآلات در مقایسه با سینک ظرفشویی یا کاسه روشویی جرم بیشتری می‌بندند و تمیز کردن سیاهی آن‌ها با توجه به این موضوع کار دشواری است. از بین بردن کدری و سیاهی شیرآلات قدیمی و جدید،موضوعی است که نیازمند مهارت می‌باشد. برای مثال، روشی که برای تمیز کردن سیاهی شیرآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد، به نوع آبکاری آن نیز وابسته می‌باشد و ترفندهای اختصاصی و ویژه که جهت برق انداختن شیرآلات مختلف استفاده می‌شود، امکان دارد که به هیچ عنوان برای شیرآلات طلایی مناسب نباشد. البته روش‌های عمومی برق انداختن شیرآلات، میان کلیه آبکاری‌ها به یک شکل است و تا زمانی که مورد ویژه‌ای در خصوص لکه‌ها به وجود نیاید، نتیجه خوبی را در بر خواهد داشت. چند نمونه از بهترین روش‌های از بین بردن سیاهی شیرآلات به عبارت زیر هستند:

استفاده از ترکیب آب و صابون

آبی که ما استفاده می‌کنیم، منبعی غنی و بزرگ از املاح نمک‌ها  و املاح معدنی است. جالب است بدانید با توجه به همین املاح موجود در آب است که در برخی از مواقع، لکه‌های سفیدی بر روی شیرآلات مختلف ایجاد می‌شود. این املاح با گذشت زمان بر روی شیرآلات رسوب خواهند کرد و باعث می‌شوند که آن‌ها زیبایی و براقیت خود را به سرعت از دست بدهند.

بهترین و اصلی‌ترین روش برای از بین بردن سیاهی شیرآلات مخصوصا شیرهای توالت استفاده اصولی و صحیح از ترکیب آب و صابون می‌باشد. البته بایستی به این موضوع هم دقت کنیم که چنین رسوباتی، هر چقدر که با فاصله زمانی کمتری که از روی شیرآلات زدوده شوند، مطمئنا نتایج بسیار بهتری را خواهند داشت. به عبارتی با مرور زمان، میزان رسوبات روز به روز افزایش خواهد یافت و ممکن است نتوان سیاهی‌ها و لکه‌های روی شیرآلات را از بین برد.

از بین بردن سیاهی شیرآلات حمام

یکی از مهم‌ترین نکاتی که شما باید در زمان رسوب‌زدایی از شیرآلات به آن دقت داشته باشید، این است که تا حد امکان، تلاش کنید که از موادهای شیمیایی و موادهای شوینده اسیدی استفاده نکنید. این وسایل از مایع‌های سفیدکننده و جرم‌گیرها تشکیل شده‌اند. بیشتر شیرآلات از روکش نیکل برخوردار هستند و هر زمانی که قصد داشتید این مواد را برای شستشوهای خود استفاده کنید، با گذشت زمان به نیکل آن‌ها آسیب جدی وارد می‌شود و در دراز مدت هم براقیت و شفافیت شیرآلات شما نیز از بین خواهد رفت.

استفاده همزمان از جوش شیرین و مایع‌ ظرفشویی

جوش شیرین یک مواد بسیار عالی برای نظافت است. این ماده کاربردهای بسیار زیادی در زمینه تمیزکاری دارد و شما می‌توانید با استفاده از آن برای از بین بردن سیاهی شیرآلات استفاده کنید. از این ماده به طور اغلب برای شستشوی روشویی، وان، دوش حمام، سرویس بهداشتی هم استفاده می‌‌کنند. برای اینکه بتوانید با استفاده از این ماده شیرآلات خود را نظافت نمایید، کافیست مقداری از جوش شیرین را با مقداری آب ترکیب کنید و آن را به شکل یک ماده خمیری در بیاورید. بعد از اتمام این کار، ماده بدست آمده را به سطح شیرآلات خود بمالید و بگذارید که حداقل برای 15 دقیقه الی 30 دقیقه روی آن باقی بماند. سپس به صورت آرام و با کمک یک دستمال یکبار مصرف ماده مالیده شده بر روی شیرآلات را پاک کرده و شیرآلاتتان را آبکشی کنید.

از بین بردن سیاهی شیرآلات دستشویی

در ضمن اگر به این ترکیب مایع ظرفشویی را هم اضافه کنید، بهتر خواهد شد. وجود مایع ظرفشویی در چنین ترکیبی سبب می‌شود که از بین بردن سیاهی شیرآلات ساده‌تر باشد و براقیت آن‌ها هم بیشتر به چشم بیاید. به طور کلی جوش شیرین می‌‌تواند ظروف و وسایل استیل را با کیفیت بالایی تمیز کند.

استفاده از سرکه سفید

ترکیب آب و سرکه سفید هم در از بین بردن سیاهی شیرآلات تاثیرگذار خواهد بود. این ترکیب به غیر از اینکه شیرآلات شما را تمیز می‌کند، می‌تواند رسوباتی که بر روی آن وجود دارد را هم به بهترین شکل از ببرد. دقت کنید که استفاده مداوم از سرکه برای تمیز کردن شیرآلات ممکن است رنگ آن‌ها را تغییر دهد، بخصوص اگر جنس شیرآلات شما از برنج باشد. اما اگر شیرآلات‌های معمولی و رایج استفاده می‌کنید، نیازی نیست که نگران چیز خاصی باشید.

استفاده از لیمو

لیمو ترش نیز یک گزینه عالی و ایده‌آل برای از بین بردن سیاهی شیرآلات است. برای اینکه بتوانید در این زمینه با نتایج بهتری رو به رو شوید، بهتر است که از خود لیمو استفاده کنید، زیرا آبلیمو خواص لیموی خالص را ندارد و برخی از آن‌ها اصلا از لیمو گرفته نمی‌شوند و ناخالصی‌های بسیار زیادی دارند. برای این کار شما باید یک لیمو را از وسط دو نصف کنید و بر روی سطح شیرآلات بمالید. بعد از گذشت 10 دقیقه آن را بشویید و خشک کنید.

استفاده از براق‌کننده‌های معمولی

شما می‌توانید برای تمیز کردن شیرآلات خود از براق‌کننده‌های سطوح معمولی استفاده کنید. دقت کنید که استفاده از براق‌کننده‌های قوی ممکن است وسایل استیل را خراب کند. در ضمن بهتر است کمتر از این براق‌کننده استفاده کنید، زیرا بر روی وسایل استیل شما خط میاندازد. بهتر است از براق‌کنند‌ه‌های معمولی مانند پولیش کمک بگیرید.

از بین بردن سیاهی شیرآلات ظرفشویی

استفاده از روغن زیتون

روغن زیتون باعث براق شدن و نابود شدن خطوط روی وسایل استیل از جمله شیرآلات می‌شود. این روش می‌تواند راهکار خوبی برای از بین بردن سیاهی شیرآلات نیز باشد. اما استفاده زیاد از آن امکان دارد باعث چسبندگی و حتی کدر شدن شیرآلات شود. برای استفاده از این روش 2 تا 3 قطره روغن زیتون را بر روی یک پارچه بریزید و شیرآلات را با دستمال پاک کنید. بعد از چند دقیقه خواهید دید که سیاهی‌های شیرآلات از بین رفته است.

استفاده از آرد

استفاده از آرد می‌تواند روش بسیار خوبی برای از بین بردن سیاهی شیرآلات باشد. شما در ابتدا باید شیرآلات خود را کاملا خشک کنید. سپس یک چهارم لیوان آرد را بر روی سطح شیرآلات بریزید و با استفاده از دستمال آرد را بر روی سطح شیرآلات بمالید. سعی کنید نقاطی که لکه‌های سیاه دارند را بیشتر بمالید. بعد از چند دقیقه شیرآلات را بشویید و خشک کنید؛ مطمئنا نتیجه خوبی خواهید گرفت.

سیاهی شیرآلات به علت استفاده از جرم‌گیر

یکی از دلایل اصلی سیاه شدن شیرآلات روشویی استفاده از جرم‌گیر است. استفاده بیش از اندازه از جرم‌گیر برای از بین بردن جرم روی شیرآلات استیل، موجب سیاه و کدر شدن شیرآلات خواهد شد. بسیاری از افراد بدون اطلاع از روش کار با جرم‌گیرها، این موارد را بر روی شیرآلات می‌ریزند. اگر شما هم بنا به استفاده نادرست از جرم‌گیر شیرآلات خود را سیاه کرده‌اید، نباید نگران چیزی باشید. برای از بین بردن سیاهی شیرآلات و تمیزکردن لکه‌های تیره آن، می‌توانید مراحل توضیح داده‌شده در ادامه مطلب را گام به گام انجام دهید.

  • در ابتدا شیرآلات را با استفاده از آب ولرم بشویید تا اگر ماده خارجی بر روی آن قرار دارد، نابود شود.
  • بعد از کار یک حوله تمیز و نرم و یا یک حوله کاغذی را بردارید و سطح آن به شکل کامل به یکی از مواد تمیزکننده آغشته کنید.
  • سپس حوله را به دور شیرآلات بپیچید تا بتواند جرم‌گیرها را به نوعی پاک کند.
  • در نهایت هم می‌‌توانید با استفاده از همان حوله شیرآلات خود را به حالت اولیه برگردانید.
از بین بردن سیاهی شیرآلات توالت

نکاتی در مورد از بین بردن سیاهی شیرآلات

زمانی که قصد دارید شیرآلات را تمیز کنید، طبیعتا استفاده از مواد شیمیایی که ماهیت خورندگی دارند، به شیرآلات شما آسیب جدی وارد خواهد کرد. برای مثال شویند‌های که برای تمیز کردن و شستن حمام و یا سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شوند و یا جوهر نمک‌ها، با توجه به قدرت بسیار زیادی که دارند، ممکن است باعث صدمه دیدن شیرآلات استیل شوند. استفاده از مواد سفیدکننده مختلف مثل وایتکس و سایر موارد از این دست که خواص قلیایی دارند هم برای شستن شیرآلات به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

استفاده از روش‌هایی که در این مطلب ذکر شده می‌تواند راه‌های بسیار مناسبی برای از بین بردن سیاهی شیرآلات باشد، البته به شرط آن که به طور اصولی روش‌‌های عنوان‌شده در این مطلب را انجام دهید.

سخن پایانی

در این مقاله متوجه شدیم که برای از بین بردن سیاهی شیرآلات راهکارهای عملی بسیار زیادی وجود دارد؛ روش‌هایی که می‌تواند بسیار ساده باشد و نیازی نیست که برای انجام آن‌ها هزینه زیادی کنیم. امیدواریم شما نیز با استفاده از نکات این مطلب به نتایج دلخواه خود در تمیزکاری شیرآلات برسید.

Write a comment